Utbildningsledarens rapport den 31 december 2021

Mot La Estace, El Hierro

Hur vi än försöker bända verkligheten ombord så kommer vi ändå inte ifrån att det är nyårsafton idag. Visst, vi kan skjuta lite på vår galamiddag tills vi kommer iland, men det är ändå ett nytt år efter midnatt oavsett vad vi gör. Så därför byggde vi upp en bar med ljusslingor och musik på stordäck.

Men innan det blev afton låtsades vi att det var söndag under dagen så att vi på så sätt kunde ha säkerhetsövning istället för lektioner. Tyvärr gick nog inte meddelandet ändra fram till byssan, för den stekta baconfrukosten med ägg uteblev. Under eftermiddagen trillade dock överstyrman Kålhuvud över bord och MOB-larmet ljöd. Antagligen värdesatte inte befälen herr Kålhuvuds närvaro ombord speciellt högt eftersom ingen frälsarkrans kastades i efter honom, vilket är normal rutin. Eleverna ställde sig och spanade efter det guppande kålhuvudet och pekade med hela armen medan vaktledarna sjösatte räddningsbåten. Den arme överstyrmannen försvann snart ur sikte samtidigt som Gunilla vände om. Under en kort intensiv stund svävade vi i osäkerhet om vi någonsin skulle få se det kära kålhuvudet igen, men efter några minuter hittades det igen, fast denna gång på babordssidan ditåt ingen ombord tittade. En ögonöppnare. Efter det satte vi återigen kurs mot Kanarieöarna och det blev tävling om vem som kunde se kålhuvudets guppande längst innan vi tappade det med blicken. Och ja, eleven uppe i kaltoppen vann.

Resten av eftermiddagen förflöt, bokstavligen, på den blå oceanen med skinande sol och svag motvind. Fortsatt inga segel uppe alltså. Efter trefikat var det dags för möten vilket också är rutin på söndagar. Först träffas alla befäl och pratar igenom hur det är ombord och därefter alla elever och befäl uppe på poopdäck. Där kan befälen informera, vanligtvis om sånt som kommer upp på befälsmötet, och alla elever kan ställa frågor. Efter det avslutas mötesdagen med att eleverna träffas själva i sina vakter, där de diskuterar saker de vill föra fram och sedan väljer två representanter som träffar kapten och mig i ett båtråd. Om den demokratiska ordningen fungerar som tänkt kan sedan det som eleverna tar upp åtgärdas till nästa båtråd.

Solen gick så sakteliga ned bakom horisonten och efter middagen var det en lång väntan på tolvslaget. Discolampan tändes och det dukades upp med läsk samtidigt som kajutan tömdes på snacks. Vid klockan elva öppnade baren och som vanligt var det lite trevande stämning till en början, men när vi närmade oss midnatt kom alltfler elever upp och det serverades bubbel. När så det gamla året var till ända slogs det i skeppsklockan, först 8 glas för att ringa ut det gamla året och därefter 8 glas till för att ringa in det nya.

Hoppas ni haft en riktigt trevlig nyårsnatt hemma och vi alla ombord önskar er ett riktigt gott nytt år!

Over and out…

Johan, utbildningsledare