Utbildningsledarens rapport den 5 januari 2022

Till sjöss, någonstans runt Kanarieöarna

När man vaknar på morgonen ute till sjöss kan man försiktigt dra lite slutsatser om vad som händer beroende på motorns varvtal, hur det lutar och om man hör röster från däck. Idag när jag vaknade drog jag slutsatsen att vi åtminstone inte höll på att lägga till vid någon kaj, som planerat.

För att undersöka saken drog jag mig ut mot kajutan för en morgonkaffe på vägen upp mot däck. Väl där informerade vaktledaren Alex mig att vi endast kommit en fjärdedel av vår väg mot La Palma. Motvindens hårda tag om oss har varit skoningslös under natten. Istället hade vi satt kurs mellan La Gomera och Teneriffa för den långsökta planen att runda La Gomera och hamna i segelbar vind mot La Palma.

Allt eftersom tiden gick inser vi att planen kommer bli svår att genomföra om vi också ämnar komma till Azorerna. Det behövs bunkring och en del service ombord som inte kanske blir så lätt att få till på La Palma, speciellt som det är helgdag imorgon. Efter överläggning bestämde vi oss istället för att ta sikte på Santa Cruz de Tenerife för att på så sätt öka chansen, eller möjligheten, att kunna nå Azorerna. Så på dagens stormöte meddelades eleverna om ändringen och en suck av lättnad for genom leden. Uppenbarligen stod ännu en liten marginaliserad ö utan någon större stad att strosa omkring i inte så högt i kurs.

Efter mötet gick kapten Torben för att ta reda på om det fanns en ledig kajplats. Lite omvänd arbetsordning kan man tycka, men tydligen helt i sin ordning. Under några nervösa timmar styrde vi alltså mot ett mål utan att veta om det skulle gå bra. Eller så har det ju mest varit hela resan. Men framåt kvällen klarnade allt och vi kunde med gott samvete styra åt nordost. Återstår att se var man vaknar imorgon.

Over and out…

Johan, utbildningsledare