Ute till sjöss, dygn två

Efter några dygn med sjösjuka och förkylningar hämtar vi nu upp energin och börjar njuta av segling och sol.

Det första dygnet till sjöss innebär sjösjuka för en del, inte alls för andra. Vi har dessutom en förkylning som härjar runt, så det har varit mycket att göra för Anna som är medical ombord. På andra dygnet lägger sig illamåendet för de flesta och de får tillbaka lite energi. Det är fint att se hur väl alla tar hand om varandra och täcker upp där det saknas arbetskraft. Under eftermiddagen kändes det härligt att vara på däck, alla segel satta i en fart på 7 knop. Det ni!

Andra dagen till sjöss råkade ju dessutom vara Alla hjärtans dag, en dag som jag ville utnyttja till att sprida lite mer kärlek över båten, samtidigt som det blev lite spännande. Varje elev fick en lapp med den person hen skulle ösa lite extra kärlek över. Eleverna tog utmaningen. Det blev en del överraskningar som t ex en dajm på kojen från en okänd eller ett hemligt kärleksbrev. Och så blev det sötfika förstås. Vi tar alla tillfällen.

Sjörutinen börjar sätta sig och vi vänjer oss vid tider för måltider och lektioner. Vi har suttit med lektioner i stora mässen och sammanfattat Lissabon och uppgifterna där. Alla var nöjda med besöket trots att det blev längre än planerat. Vi har också förberett uppgifter inför nästa hamn: Funchal på Madeira. Fokus kommer att ligga på hållbarhet, både i geografi-uppgiften som undersöker jordbruket och i naturkunskapen där eleverna ska undersöka det hållbara vardagslivet med ex transporter, livsmedel, vattenförsörjning. Så klart finns det många utmaningar på en ö mitt i Atlanten som till mesta delen lever av sin turism. Det ska bli spännande.

Allt väl ombord,

Brita Malmcrona