Vanliga dagar…

De två sista dagarna här i Lissabon har varit två helt ”vanliga” skoldagar, vilket innebär att samtliga elever haft minst en ”ledig dag” att ägna åt sina studier. Många har dock passat på att förena nytta med nöje, genom att helt enkelt genomföra sina intervjuer i shoppingmiljö. Under tillfälliga avbrott i schemaläggningen, har jag själv också tagit tillfället i akt att promenera in till sta’n, för att se mig omkring ett par timmar. Faktum är att det blir en ganska lagom promenad, eftersom vi ligger i en industrihamn några kilometer utanför själva centrum. Det är först när man kommer in till stadskärnan, som man inser vilken livlig storstad vi befinner oss i. Där trängs nämligen ortsbefolkningen med turisterna om utrymmet på spårvagnar, gator och torg. De förstnämnda är oftast så fulla av folk att en del väljer att åka utanpå!

Som ni förstår går det mycket lugnare till här på Gunilla. Under sina vaktdagar har eleverna fortsatt att bekanta sig med livet ombord, klättrat i riggen, städat, lagat mat och haft ”segelskola”. Allt har flutit på bra, till och med vädret, eftersom det duggregnat lite av och till. Förhoppningsvis får vi bättre väder i morgon när vi beger oss ut till sjöss!

KiKi Åstrand

utbildningsledare