Vårat flytande hem

När jag ligger och sover och vaknar till kan jag höra hur fötter springer omkring på våningen över mig, det pratas lite, skrapar lite och jag får en känsla av ett lyhört hyreshus med livliga hyresgäster. Det rullar, skvalpar och bubblar en hel del, men de har man vant sig vid till den grad att huset vi bor i möjligen är lite gammalt och murket…

Vi fortsätter att flytta runt…eller flyta runt på vårat lätt stökiga hotell till nya platser på jorden. Det städas, lagas mat, tvättas och seglas. Hela tiden måste allt fungera och eleverna tar ett stort ansvar hela tiden. De är i hamn, ställer frågor och observerar sånt som är nytt för dem. Besöken på skolorna är roligast, att se hur eleverna som aldrig tidigare har träffats, interagera med varandra så snabbt och lätt är magiskt. Tillbaka på Gunilla skall allt sammanställas, diskuteras och förstås utifrån hur uppgifterna är utformade från ämneslärarna hemma på Öckerö. Det är inte bara en sol och segeltripp i lugn och ro som eleverna är ute på, det är så mycket mer. Vi är inte framme ännu, men jag kan redan se hur alla har vuxit som människor under denna resan.

DosJakob