Vattenanalys och Frost science center

Jag besökte det närliggande vetenskapsmuseet Frost Science Center, dit jag blivit inbjuden för att reka inför ett eventuellt framtida skolbesök. Det var onekligen en pampig byggnad med en mängd spännande utställningar att välja bland. Personligen tyckte jag nog att forskningen kring ”värmetåliga” korallrev var mest intressant.

Tiden går som bekant fort när man har roligt, eller har mycket att göra. Eftersom båda dessa kriterier uppfyllts under de senaste dagarna, är vår tid här i Miami snart till ända. Jag tror dock att de flesta är nöjda och redo för nya äventyr. Alla har klarat både familisering, säkerhetsövningar och klättring med bravur och dessutom hunnit med minst en tur till Miami Beach. Själv kom jag också iväg dit igår eftermiddag, efter att först ha ägnat hela  förmiddagen åt ett besök från TV. Vill det sig väl kommer vi att ses på bildskärmar över hela USA, så småningom. Åtminstone av dem som tittar på barnprogram för 10-12-åringar.

Idag har mitt arbete bestått i att övervaka så att kemiämnets vattenanalys gick rätt till. Även en humanist som jag kan tycka att det är riktigt spännande (om än omständligt) med alla dessa provrör och reaktanter av olika slag! När de äntligen var klara efter ett par timmars jobb, var det dags för mig att besöka det närliggande vetenskapsmuseet Frost Science Center, dit jag blivit inbjuden för att reka inför ett eventuellt framtida skolbesök. Det var onekligen en pampig byggnad med en mängd spännande utställningar att välja bland. Personligen tyckte jag nog att forskningen kring ”värmetåliga” korallrev var mest intressant. För övrigt har jag lite svårt att välja när utbudet blir för stort.

Ovanstående dilemma gäller, tro det eller ej, även bakverk, men som tur är har jag just nu en bemärkelsedag att fira, varför gräddtårta kändes som det enda vettiga alternativet. Tyvärr råder det inget överflöd av just grädde på så här sydliga breddgrader men efter visst letande hittade jag i alla fall ”a cup of strawberry shortcake”, vilket var exakt vad det låter som: ”jordgubbstårta på burk”! Den 2,5 dl stora behållaren var nämligen fylld av vaniljkräm, sockerkaksbitar, färska jordgubbar i saftkräm och vispgrädde, allt i en salig röra. Jag får väl ge denna skapelse ett godkänt betyg även om ”vispgrädden” aldrig varit i närheten av en kossa!

KiKi Åstrand

utbildningsledare