Vatten vatten bara vanligt vatten

I Sverige pratar vi alltid om vädret sägs det och ja, det
gör jag också nu. Så… efter regn kommer solsken!

Vi har haft det regnigt här i Gibraltar/ La Línea under många av dagarna. Nu har vi ställt in oss på att lämna och det känns som det är dags för vi börjar tröttna på regnet. Regn har vi ju hemma så det (ofta) räcker och blir över men det har i alla fall inte blåst här lika mycket som i Göteborgstrakten dock. Nu vill vi alla, tror jag, härifrån och hoppas på fin segling på sista sjöbenet och ett riktigt bra avslut i sista hamnen Agadir.

Klockan 16.00 idag startade sjöbensvakterna och sista cirkulationen på vaktpassen gjordes. Nu har Midskepps 4-8, Babord 8-12 och Styrbord 12-4. Nu kan diskussionen om vilken vakt som är jobbigast snart fulländas då alla när vi kommer till Agadir provat samtliga vaktpass under minst ett sjöben. Kvällen passerade när vi väntade på andra sidan bukten vid Algeciras för att fylla på bränsle så än har vi inte riktigt gett oss av.

I hamnen där vi legat fanns även ett lite mindre skolfartyg från Frankrike som vi besökte igår under eftermiddagen. Ett perfekt tillfälle för våra franskaelever att prata eller åtminstone höra franska. Skolfartyget rymde 4 besättningsmän och 6 skolelever. Alla elever var ungdomar som kommit på
glid och som fick denna möjlighet till hjälp/fostran som sjölivet innebär. Det var ett bra möte och lärarna var väldigt glada över att deras ungdomar får möjlighet att möta andra ”vanliga” ungdomar. Tänk så lika vi blir ändå när vi befinner oss på ny mark; försiktiga, trevande, vänliga och många av oss ganska blyga. Sportnörd som jag är så var jag väldigt nöjd när vi vann över dem i en
fotbollsmatch. Tänk er 5-4 mot Frankrike!

Vi har det bra ombord.

Anna-Lotta Engström