Vetenskapligt, moraliskt eller existentiellt?

Eller kanske politiskt-pedagogiskt, ideologiskt eller kommersiellt? Eller rentav ett icke-bruk?

Det är historiebruk det handlar om och inte helt lätta begrepp att reda ut och applicera. Diskussionen har vi fört under däck i veckan och det gäller förstås historieuppgiften i det koncentrationsläger vi besökte sista dag i hamn.

Vi har avverkat halva sträckan till Cherbourg och varit med om regn, vindar och så äntligen blå himmel. Om det var bra att havet sedan också blev spegelblankt och vinden avtog har vi nog delade uppfattningar om. Jag tycker i alla fall om när vår lektionssal inte kränger hit och dit, även om det är fantastiskt att komma upp på däck en morgon som denna med vind (lite lagom) i seglen och vackert morgonljus.

Vi har haft lektioner varje dag förutom idag då det är söndag även här ombord och då blir det möten och säkerhetsövningar istället. Som ni hör har vi kommit in i sjörutin då allt är bestämt av tider att passa, måltider att äta och uppgifter att utföra.

Lektionspassen under däck har skiftat i energinivå men för de flesta har det flutit på bra. Historieuppgiften om koncentrationslägret nämnde jag tidigare, men vi har också diskuterat populism och främlingsfientlighet och skrivit ihop resultatet av intervjuerna i samhällskunskap. Det är ett gott gäng elever som stöttar varandra även under däck, påminner kompisarna om lektioner och hjälps åt med uppgifterna. Nu väntar Cherbourg på tisdag, men till dess är det sjörutin som gäller.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona