Vi är kvar

Dan före dan men också dagen då vi skulle lämnat Lissabon och gett oss ut på klassens första seglingsben. Men vi är fortfarande här, i den bästa av städer för att fira jul och ha en fin dag tillsammans.

Vi hade ett litet julmöte där vi diskuterade julafton till sjöss med helt nya elever, som inte seglat förut, utan sjöben och eventuellt nära till sjösjuka. Någon tyckte att vi skulle flytta julafton till den 22:e men vän av ordning och reda sa nej (läs jag). Det går att göra mycket men flytta julafton för ett gäng elever som lämnat nära och kära där hemma för att fira både jul och nyår på en båt långt hemifrån, det gör man bara inte. Så vi kompromissade. Julafton i hamn, med julbrunch, julmys, Kalle och julbuffé. Allt står still och ingen kommer vara sjösjuk, det blir det bästa.

Så idag har vi förberett för att julafton ska innehålla allt mellan tradition och helt nya upptåg. Vi ska ha sovmorgon vilket inte hör till vanligheterna här ombord och sedan har vi fullt program. Det blir poängpromenad, julpjäser, tomtebesök och massor med mat så klart. Vi kommer somna gott med lite pirr i magen för den 25:e smäller det, då lämnar vi Lissabon och ger oss av ut till sjöss.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare