Vi snubblade nästan på mållinjen

Första reserapporten från mig, Anne-Li Olsén, och första resan för SA1720. Vi är framme nu! Efter ca 16 timmar på resande fot såg vi äntligen Gunillas master, vårt hem de kommande månaderna. Varför tog det så lång tid? Har ni rest över hela världen? Tog ni en omväg?

Jag antar att frågorna är många och här kommer svaren:

Sent den 6 december startade vi vår resa mot Safi, Marocko. Med buss skulle vi ta oss från Operan i Göteborg till Köpenhamn för att flyga vidare till Marrakech. När man ser resrutten så här på papper är det märkligt att vi tog så god tid på oss och i realtid borde vi kunnat ta oss så mycket längre än just till Marocko. Allt gick ju så bra! Vi checkade in lite här och checkade ut lite där. Inreselappar fylldes i och nummer på passtämplar skrevs upp. Elevernas humör var på topp hela tiden och det flöt på så bra. Jag sa till och med till vaktledare Sofia att det kändes lite för lätt, gick lite för ”strålande”…

När alla är klara och vi har scannat vårt bagage en sista gång är det bara en busstur kvar från Marrakech till Safi. Det är då tant Dos (jag) upptäcker att vi inte har någon väntande buss. Den är borta, existerar inte, har gått upp i rök, syns inte… Ja, ni fattar! Trots idogt letande hittar jag bara lokalbussar som ska till helt andra ställen än vi ska. Eleverna är fortfarande mycket tålmodiga. De vet sen förberedelserna inför resan att ”allt kan hända i Marocko”. De sitter samlade i solen utanför ankomsthallen och tar det hela med ro.

Efter flera telefonsamtal och en uppäten surfpott på 595 kr har jag fått tag i kapten ombord som ringer vår skeppsagent. Bussen ska vara där! Jag säger att den inte finns! Bussen är där om fem minuter! Jag säger att nu har det gått fem minuter och bussen finns inte osv. Till slut dyker den upp och vi kan åka vidare efter två timmars väntan utanför flygplatsen.

Klockan är ca 16.30 när vi ääääääntligen sladdar in i hamnen. För eleverna är allting nytt, för mig är allt som vanligt. Kockarna har förberett lasagne och sällan har mat smakat så gott! Vi snubblade nästan på mållinjen men nu har resan startat, resan som kommer att ta oss via fler ”nästan snubblande mållinjer” men också lära oss fantastiskt mycket!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare