10 timmar, en Stol och en Vän

Att vakta landgången i 10,5 timmar är kanske inte det roligaste, men det får än att tänka på saker man kanske inte hade gjort i vanliga fall. Sådana små saker som går omärkta bara för att de oftast är helt obetydliga. Både intressanta och ointressanta, för man blir ju kanske förståeligt nog ganska desperat efter timmar av stillasittande.

Inga mobiler, inga böcker, ingen mat och inget snack med utomstående klasskamrater. Det enda man faktiskt har är den andra landgångsvakten, vilket blir räddningen till vad som skulle vara en helt deprimerande tråkig uppgift. Men när inte kompisen räcker till, är det endast ens egen tankar som man har att stå ut med. Det är i såna lägen som småsaker märks lite tydligare. Fåglar som flyger förbi, hur de här fåglarna beter sig och om de faktiskt försökte slänga ut den där stackaren ur flocken, när några fåglar plötsligt vänder håll och ser ut att attackera honom. Allt sånt och lite till blir plötsligt relevant när inget finns att göra, förutom att filosofera och kanske, om man har tur, nicka till en kort sekund utan att befälen upptäckter. Självklart helt utan mening.

Något annat möjligtvis värt att berätta om, var att vår styrman bestämde sig för att borra hål i en söndrig flytvästs lampa. Om inte det var intressant nog, kan jag berätta att en fransk journalist kom och tog några bilder på vår fina Gunilla. Snabbt gick det dessutom för den grabben, han var på och av båten på under 5 minuter kan jag lova. Engelska kunde han inte, men några få ord gick han ändå. Nog för att förklara att det kanske inte var hans starkaste sida. Vi hade dock som tur var Gunnar med oss. Skolans franska lärare hade kommit och mött upp oss i Ajaccio för några dagar sen, och imorgon har han planerat en vandring åt alla elever. Så nu ska jag nog ta och lägga mig.

Jonathan Styrbord