16290 steg i branta backar

Efter dagens frukost hade babord en episk idé för proceduren under uppställningen, Maxi skulle slå glas, hissa svenska flaggan och gästflaggan.

Vi hade fått tillåtelse av en styrman igår att genomföra idén men på uppställningen sa kapten Torben att det inte gick för sig, så Maxi fick bara slå glas och hissa svenska flaggan, jag fick ta gästflaggan.

Efter uppställningen och lite planering åkte jag och sju klasskompisar till Charco Azul, en grotta med en naturlig pool. I kanten av poolen fanns det några portugisiska örlogsmän så vi var lite osäkra på om vi skulle hoppa i men efter några funderingar fram och tillbaka hoppa vi i ändå och det var lugnt för ingen brände sig eller blev paralyserad, som nätet sa att man skulle bli om man bränner sig mycket. Jag hade med mig ett par cyklop som jag hade fått låna av min kompis som var kvar på båten och hade vakt, och det var riktigt kul. Det var som att simma runt i ett akvarium bland fiskar och sjöborrar.

Efter badet var planen att vi skulle vandra till staden La Fortuna, vilken ligger ca 5 kilometer bort och inte nog med att den ligger 5 kilometer bort, den ligger 5 kilometer uppförsbacke bort. Så det var bara att börja gå, och gå och gå och gå. Upp upp upp. Det var varmt och ganska tungt men samtidigt kul för vi gick på vackra vägar genom vackra byar. På ett ställe stanna vi och fyllde på energin med läsk, glass och skugga. En teknik jag har för att underlätta jobbiga backar är att gå baklänges. Det gör allt mycket lättare.

Väl framme i La Fortuna åt vi medhavda lunchmackor och kollade in i några små affärer. Vissa gick även in i en liten matbutik och köpte kakor och godis. Efter ett tag bestämde vi att slutdestinationen skulle bli en stad med en kyrka på toppen av ett berg. Vi hade varit där på bussturen vi var på i början av denna hamnvistelse så vi kände igen oss. Där på en restaurant, fyllde vi på med mer läsk, glass och skugga, vi träffade även på DOS och två befäl som var på tur. Klockan var runt fyra och efter att ha gått i alla dessa uppförsbackar kände vi oss rätt så färdiga med utflykten så vi beställde en taxi och åkte hem.

På båten hade dagens vakt fått ”badstopp”, de badade från båten, och det är något man inte vill missa så vi joina och hoppa i plurret. Jag älskar att bada så det var super. Sen bara några timmar senare var hela hamnen fylld med portugisiska örlogsmän så det var tur att det inte var ett kvällsdopp.

Dagen gick mot sitt slut och jag och några till avslutade med att gå till hamncafét och testa wi-fi:et som skulle vara gratis på hela ön och köpa vatten eftersom båtens vatten de senaste dagarna har smakat sur fisk. Problemet var bara att wi-fi:et inte fungerade och när vi kom hem smakade vattnet på båten bra igen så det var helt onödigt att köpa eget. Men men. Vatten är aldrig fel och mobildatan funkar på kanarieöarna.

Imorgon lämnar vi El Hierro och åker vidare till nästa kanarieö. Det ska bli kul att se vad den har att erbjuda och om den kan slå naturen och utsikten från denna ö, jag tvivlar på det.