25 fountains

Jag startade dagen klockan halv fyra som man brukar göra på fyra - åtta vakten. Idag tog det emot extra mycket att pallra sig upp ur sängen då jag möttes av orden “det är många segels om ska bärgas och beslås, vi har fixat typ tre stycken” och detta med vetskapen om att alla segel var satta senast jag var på däck.

Men hela vakten kom upp och tillsammans kämpade vi med bärgningar och beslagningar, det var faktiskt förvånansvärt enkelt. På vakten förberedde vi även förtöjning då vi befann oss någon kilometer utanför madeira som lyste upp den mörka morgonen.

Väl i hamn gällde det att fixa sig fort och efter det bege sig ut och upptäcka det vackra Madeira som vi fått höra så mycket bra om. Jag och några andra bestämde oss för att packa ryggsäckarna, knyta träningsskorna och bege oss ut och vandra. Det visade sig vara ett bra beslut. Efter en 40 minuters taxiresa var vi uppe på toppen av ett av de högre bergen på Madeira och såg ner över molnen. Därifrån började vi vandra långsamt nedåt. Längs vägen såg vi ut över Madeiras fascinerande altituder, dalar och gröna natur. En utsikt jag sent kommer glömma och som tråkigt nog aldrig blir lika bra på bild. Vi fortsatte vår vandring med otrolig utsikt blandat med sagolik skog med tunnlar av träd. Längs med hela leden vandrade vi även bredvid Madeiras välkända levader. I dem strömmade kallt klart vatten som fick fylla vattenflaskan när den tog slut.

När vi vandrat i ca två timmar kom vi fram till ledens höjdpunkt: vattenfallen och lagunen. Leden vi vandrat på kallades nämligen 25 fountains och var känd för sina vackra vattenfall. Efter ett snabbt bad i lagunen började vi bege oss tillbaka. Vi hade kommit överens med vår taxichaufför om att mötas på andra sidan en tunnel innan vi gav oss av. Vi visste inte riktigt vad det var för tunnel men listade ut det med hjälp av en turistkarta. När vi gått en bit mot den kom vi fram till vad som såg ut som en återvändsgränd: en tunnel med ett genomgående rör utan sikt på slut. Jag var lite rädd för att gå in, men efter att vi frågat en barnfamilj om vi kommit rätt och de sedan började vandra genom var det bara att följa efter. Väl inne i tunneln möttes vi av droppande tak och blöt väg. Vi måste ha promenerat i 10-15 minuter innan vi såg ljuset i slutet av tunneln och kom ut på andra sidan. Jag måste säga att det var en helt ny upplevelse, det kändes lite som att vara med i en skräckfilm.

Efter taxiresan tillbaka till Funchal var det ett snabbt ombyte på båten innan vi började röra oss mot kvällens aktiviteter: fado. Vi promenerade till en restaurang som hette Sabor a fado. Efter att vi beställt släcktes plötsligt ljuset och en fadogitarr började plocka i takt med en vanlig gitarr. Bara den instrumentala musiken var vacker, men det var först när servitören och servitrisen började sjunga som vi insåg anledningen till att vi behövde boka bord i förväg. När servitörerna var klara med sina låtar kom även en tjej i 8-års åldern ut framför musikerna och sjöng några låtar hon med. Efter en kortare paus släcktes ljusen igen och gitarrerna började spela anslutna av en äldre kvinna som verkade vara kock på restaurangen. En helt fantastisk dag som avslutades helt perfekt.

Esmeralda Frejd