31 000 steg efter en dag i Lissabon

Fado: ”Portugisisk folkmusik, en sorts melodisk klagosång med influenser från portugisiska sjömanssånger, afrikansk slavmusik och arabisk musik. Handlar ofta om havet eller de fattiga människornas liv.”

Lissabon är en riktigt färgglad stad. Dels för att majoriteten av stadens byggnader är målade i pastellfärger eller klädda i vackert mönstrat kakel, men framförallt för dess varierade kultur. Här finns uråldrig arkitektur, turistgator med hundratals butiker och restauranger, graffitti, långa strandpromenader, parker, marknader, höga kullar, pittoreska gränder och moderna hippa ungdomsområden i en väldig go blandning. Idag var min andra och sista heldag i Lissabon.

Vi började med att ta tåget till Alfama, Lissabons äldsta stadsdel, där vi strosade runt på kullerstensgatorna. Som av en ”slump” svängde vi in i en liten affär på en bakgata var man kunde köpa keramik i lösvikt. Vår kära kartläsare hade pratat länge om att hon ville komma till just denna butik och när hon tagit oss upp och ner genom ett par trånga gränder för att komma till en annan marknad hamnade vi plötsligt just där butiken låg. Vilket sammanträffande! :)

Till lunch köpte vi med oss lite smått och gott från en Supermarket och satte oss i en park i skuggan. Den annars väldigt njutbara värmen gjorde det ganska jobbigt att promenera upp för den branta kullen som vi hade framför oss. Vi löste problemet genom att hyra en Tuk-tuk. Chauffören tog oss upp till en av stadens många utkiksplatser där man såg ut över hela Lissabon. Han visade oss även stadens äldsta kyrka, stadens största kyrka, hans egen favoritkyrka och släppte slutligen av oss på den kända marknaden ”Feira da ladra” – Tjuvarnas marknad. Platsen har fått sitt namn efter att människor förr i tiden kommit dit på lördagar för att sälja stöldgods som dom införskaffat under veckan. Nu säljs allting dock väldigt lagligt, och trots att det mesta var rätt skräpigt så fanns det definitivt gömda fynd här och var.

LX Factory är ett område som ligger på andra sidan stan i relation till Alfama. Gamla textilfabriker från 1800-talet har byggts om till gallerier, konceptfabriker, restauranger och ett centrum för kreatörer. Det var ett ballt ställe som absolut var värt den långa promenaden från Alfama.

När vi kom tillbaka till båten var jag så redo att vila fötterna, käka kärleksmumsrester från dagens 15-fika och bara ta det lugnt. Men KiKi, vår DOS, berättade att hon skulle träffa ett gäng från klassen på en bar cirka en timme bort för att lyssna på Fado och frågade om vi ville följa med, så det var bara att snöra på sig skorna och ge sig iväg igen. Som tidigare nämnt är ”Fado” portugisisk folkmusik med vackra melodier och lyrik. Tjejerna som sjöng var otroligt duktiga och även om jag/vi inte förstod texten överhuvudtaget så kunde man nästan känna musiken genom inlevelsen hos de som sjöng. Det var verkligen en härlig upplevelse. Återigen värt den långa promenaden.

Filippa Forslöw