4-8 den absolut bästa vakten.

Att 4-8 är den bästa tiden att ha vakt insåg jag redan i ettan men just denna resan när jag fick börja med den vakten kände jag att det var dags för mig att uppskatta den allra bästa vakttiden.

Det kan låta fånigt att njuta av en speciell tid på dygnet, alla vakter är ju trotts allt lika många timmar och alla elever har lika många timmer på dygnet. Men blandningen av både dag, soluppgång/solnedgång och den klara natthimlen gör denna vakt helt unik.

Jag ska använda dagen jag haft idag som exempel för att visa hur en perfekt dag på Gunnis ser ut enligt mig. Dagen började med att Vilma som går 12-04 (en av de lite sämre vakttiderna) väcker oss. Det är så varmt här i kariben att Vilma säger att t-shirt och shorts passar bra att ha på sig även om de är dygnets kallaste tid. Väl uppe på däck finns det inget underhållsarbete att göra då det är så mörkt. Vi ägnar istället tiden åt att finslipa seglerna så att vi ska bli den snabbaste och bästa vakten. Efter det har vi högläsning, låtskrivande och små tjatande på däck. När solen tillslut går upp vid kl 07 tar vi ett snabbt varv på däck för att se till att allt ser rätt ut. Efter det tar vi oss en titt på flygfiskarna som rör sig runt båten samt att vi njuter av den alldeles ljuvliga rosa himlen.

Vid vaktavlösningen kl 08 är många trötta så efter vakten kan man ta både en lång eller kort sovstund om de önskas så länge man kommer upp till lunch och lektionerna. Själv brukar jag föredra att sova någon timma för att sedan ta en kall dusch för att sedan komma upp till tiofikat som alltid bjuder på något gott. Efter det brukar det blir sol på backen med undantag från idag då regnet öste ner under dagens vanligtvis varmaste timmar. Strax är det dags för lunch, som här på Gunilla består av vatten och mat som flyger genom rummet i takt med de stora vågorna som rullar under oss. Lektionerna efter lunch brukat dock vara väldigt tuffa oavsett vakt. Tillsammans sitter vi i stora mässen som plötsligt inte känns som en så stor mäss när 2/3 av oss Gunnis elever plötsligt sitter här och förvandlar det redan syrefattiga rummet till ett ställe där vi som elever plötsligt känner oss nöjda så fort vi lyckas forma en halvdan mening. Snart är det vakt igen och då får vi njuta av middag och den fina solnedgången.

Under tiden som vi njutit av solen och haft en långledig dag så har de andra vakterna dels kämpat med underhållsarbete i värmen eller sovit bort hela förmiddagen då de haft så obekväma vakttider.

Förlåt om min kärlek till just denna vakttid varit tjatig. Anledningen till att jag tjatat om denna vakt är heller inte för att vara skrytsam mot de andra vakterna utan istället hedra den bästa tiden då det är sista dagen på 4-8 innan vi byter vakttider och även därmed sista dagen jag får njuta av 4-8 på Gunilla.

Signe, Midskepps