80-tals pop och äppelpaj i byssan

Det var bara att slå glas 8 gånger, som ett tecken på att 4 timmar passerat och vakten var över. Efter vakten hängdes de blöta kläderna in i våtgarderoben, som innan stått tom och bara väntat på att få bli använd

Med 80-tals pop och äppelpaj i byssan är denna dag svårslagen.

Gårdagens vakt från klockan 24-04fick vi för första gången på resan uppleva lite oväder. Det var på slutet av vakten, precis under vaktavlösningen, då vädret förändrades. På mindre än 5 minuter förändrades den stillsamma natten till ett oväder med vind, åska och regn. Då hela vakten antog att shorts och t-shirts var än tillräckligt att ha på sig började de tränga ihop sig allt mer för att hitta skydd mot regnet. Som tur var så var min vakt (midskepp) nästan slut. Det enda som behövde göras var att slå glas 8 gånger, som ett täcken på att 4 timmar passerat och vaktan var över. Efter vakten hängdes de blöta kläderna in i våtgarderoben, som innan stått tom och bara väntat på att få bli använd.

Efter cirka 7 timmar sömn var det dags för lunch (vi börjar med lunch eftersom min vakt sover vanligtvis fram till klockan halv 12 på dagen). Med mätta magar var det åter dags för vakt. Då jag kollade vad jag hade för uppgift under dagens vakt fick jag se att jag skulle vara backis (kökspersonal). Då vindarna och vågorna ökat var det skönt att få stanna inne på vakten. Det finns många fördelar att hamna i byssan men det största får jag ända säga är att få lyssna på hög musik. Eftersom jag inte tog med en högtalare hemifrån så var detta något jag sett fram emot.

Med Im So Excited av The Pointer sisters på högsta volym kan en dag i byssan inte bli så mycket bättre. Annars var jobbet i byssan som vanligt. Tallrikar skall dukas fram, disk skall diskas och mat skall lagas. Ett väldigt stressigt och intensivt jobb då 40 elever och 11 befäl är hungriga på mat samtidigt som efterrätten skulle förberedas. Efterrätt är något vi har när någon ombord fyller år. Efterrätten som önskades idag var äppelpaj med vaniljsås. Då varken jag eller min medarbetare hittade vaniljsås blev det glass istället. Kanske inte det värsta som kan hända när man befinner sig på en båt påväg över Atlanten mot Bermuda.

Isac Jonson