A chill day

Igår var lite av en konstig dag. Vår vakt startade, vi är 8-12, och eftersom vakterna skulle roteras trodde vi att vi skulle behöva ta ett dubbelskift, men det hände aldrig. Som första jobb på vakten blev jag och en klasskompis uppskickade för att finbeslå röjeln så att den inte skulle blåsa upp när vi åkte ut på havet samma dag..

Men medan vi kämpade med att förfina den blev vi snabbt nedropade från riggen. På grund av det hårda vädret valde kapten att försena vår avgång med en dag, vilket jag var helt okej med. Inget dubbelt skift= en chans att inte vara helt sömndepriverad.

Eftersom vi har delat våra vakter i två denna hamnen vandrade hälften av vakten in till stan, genom vindarna som till och med var starka på land. Resten av oss stannade på båten. Majoriteten av vakten fick klättra i riggen, vilket vi har hållt på med mycket senaste tiden. Det är inte så najs att klättra just nu. Tjärningsessionerna vi har haft har lämnat varje klättringsyta klibbig, och när man lägger vikt på händerna drar det smärtsamt på huden. Men det är bättre än att uppleva en nykärad rigg, som jag gjorde någon vecka sen. Då var jag längst uppe i riggen, glidande ner för Jakobs lejdaren medan mitt liv spelade framför ögonen. Jag ser inte fram emot att klättra när vi seglar i Biskaya, som alla seglingsintreserade personer i klassen har byggt upp till att vara lik Bermuda triangeln.

Jag hade tur nog att inte behöva klättra dock. Under hela denna resan har vi varit så nära hemma, vilket jag tycker har varit ganska tufft eftersom jag ständigt har haft tankar av att jag bara kan hoppa på ett flygplan och vara hemma inom en timma när det blir lite jobbigt på båten. Det är de tankarna man lämnas med när man sitter fartygsvakt i iskall temperatur och vind. Men att vara fartygsvakt kan också vara väldigt mysigt. Istället för jobb är det liksom en tid där man sitter och dricker en kopp med te och får lära känna en klasskompis man kanske inte pratat mycket med innan. Så det är vad jag gjorde under min på-vakt del av dagen. Nästa halvan av dagen spenderade jag i stan med några kompisar och försökte bestämma var vi ville gå, vilket är en ganska vanlig händelse. Vi bestämde oss för ett franskt cafe och en sista bunkringstur i mataffären. Jag var nöjd med det. Att göra ingenting på en hamndag kan kännas ganska skamfullt, med på samma gång kan det vara riktigt skönt att inte stressa upp sig över att maxa varje sekund av varje dag. Resten av dagen spenderade jag på att sova.

/Maya