Ankomsten till Ceuta

Klockan 7 imorse purrades vi i Babord för att göra oss i ordning inför morgonens vakt. Nyvaken och trött släpade jag mig ur sängen och sedan upp på däck för att känna på vädret. Gråa moln täckte hela himlen och de duggade litegrann.

På styrbord sida om oss såg jag en stad omgiven av trädklädda berg på bägge sidor, Ceuta, vi var framme. Jag gick in till byssan, slängde i mig en macka, bytte om till varma kläder och gjorde mig redo för uppställning. Idag var jag post och började som rorgängare. Vi hade väntat utanför Ceuta halva natten på att få komma in i hamnen klockan 9. När vår vakt började klockan 8 fick vi beskedet att vi redan då fick lägga till, en timma tidigare. Jag ställde mig bakom rodret och vår kapten Torben sa att jag skulle styra mot piren och efter det fick jag instruktioner att svänga massor åt både Styrbord och Babord. När vi lagt oss på vår hamnplats och gjort i ordning det som behövdes göras hade vi alla uppställning. Efter det fick Styrbord och Midskepps vakterna gå i land medan vi i Babord fick stanna och ha hamnvakt. Tillsammans med två andra i klassen fick jag i uppdrag att hjälpa till i byssan idag. Vi serverade bullar till fika, fisk till lunch och pad thai till middag. Allt smakade väldigt gott. Hela dagen fick vi hjälpa till att diska, städa och hacka grönsaker. Inte förräns klockan 8 var vi helt klara med allt. Då tog jag mig till stora mässen där en film skulle visas. Simbad sjöfararen hette den. Det var en animerad barnfilm som jag såg en gång som liten vilket var mysigt och gav känslor av nostalgi. Jag avslutade min dag med att ringa hem för att berätta om allt som har hänt sen dess att vi lämnade Gran Canaria tills att vi kom hit.

Detta var min dag på Gunnilla då vi anlände i Ceuta. Hoppas att ni som läser också har en fantastisk dag.

Isa Sebalj, Babordsvakten