Ännu en dag försenade.

Vi är idag fortfarande kvar ankrade utanför Mindelo. AC reparatörerna är fortfarande nere i maskinrummet och sliter. Hampus våran maskinist är också på tårna.

Vi är nu lite försenade med avfärden men det är fortfarande trevligt att gå runt och upptäcka Mindelo. Många tycker att det börjar bli litar tjatigt men ändå trevligt. Igår så var vi och besökte en annan båt med tyska skolelever. Väldigt roligt för alla att upptäcka hur andra båtar ser ut, dom hade väldigt mysig jul belysning och bra musik på däck, väldigt uppskattat av oss på Gunilla. Det var roligt för oss att kunna växla några meningar på tyska med dom.

Jag och några andra åkte också och snorklade med sköldpaddor. Det var en väldigt häftig upplevelse, dom var fantastiskt vackra och man fick till och med känna på skölden.

Just nu ligger vi ankrade och har gjort det sedan några dagar tillbaka, vi åker därför vår lilla ribb fram och tillbaka. Väldigt roligt ändå att dom fixar så att vi kan komma iland ändå, även om inte hamnen har någon kajplats till oss. Verkligen uppskattat från oss elever.

Jag har också varit i en fiske butik och försökt att köpa lite fiskeutrustning som kanske kan leverera på resan. Dom har här i Mindelo en Beach Club som heter Caravela, som är trevlig med bra internet och trevlig utsikt över dom vackra stränderna. Här har många av oss elever softat med internet och dricka. Väldigt nära båten också och idag när jag sitter och skriver blogg så dyker Portugals president upp och jag får snacka med honom snabbt om Gunilla. Helt fantastiskt att få träffa honom här. Han var alltså här för att kolla på fotbollsmatch med massa andra runt omkring, massa fotografer och reportrar på plats här.

Sven-Malcolm