Ännu ett badstopp med badkungen

Idag har vi kastat loss och börjat vårt allra sista sjöben med Miami som slutdestination. Dominikanska Republiken har varit en hamn med roliga och lärorika skolbesök samt unik kultur att ta del av men efter en veckas vistelse där, så känns det ganska skönt att bege sig vidare ut på havet igen.

Vi hann dock bara segla några timmar innan vår badstopps-älskande kapten Torben insåg att temperaturen och vinden var i perfekta förhållanden för ett badstopp. Vi i babord som nu går 12-4 vakten blev speciellt glada då stoppet varade under våran vakt, det är alltid skönt att ta en paus från arbete och hettande sol och ”svalka sig” lite i det 26 gradiga vattnet.

Alla badsugna elever stod med handdukar och gopros i högsta hugg på stordäck medan vi väntade på klartecken för att plumsa i vattnet, när Torben tog några kliv ut på halvdäck med ett leende på läpparna. Först berättade han reglerna för dagens badstopp, alltså till exempel hur länge det varar, om det är strömt eller inte och hur många som får vara i vattnet samtidigt. När han gått igenom det viktiga så återgår läpparna i ett leende och han säger ”Så nu, som man säger i Italien, ska kaptenen lämna fartyget först” och börjar klä av sig plagg för plagg för att tillslut stå där i badbyxor. Han tar några glädjehopp mot Gunillas styrbordsida och rätt som det är så skuttar han i samtidigt som man hör ett plötsligt ”hejdå”. Alla skrattade åt att vi må ha en utav världens härligaste kaptener och sen var det även dags för oss att hoppa i.

Tilda ”Pogge” Prgomet, Babord