Äntligen framme

Morgonen startade tidigt med busschaufförens glada röst i högtalarna ”God morgon, nu är vi framme i Rotterdam om 30 minuter”. Äntligen!

Efter att ha suttit i en buss i nästan 20 timmar med klassen hade jag börjat tröttna lite smått på riskake-lukten och den varma luften som inte cirkulerar för fem öre. Nu såg jag hur staden närmade sig och förväntningarna ökade. Väl framme i Rotterdam skulle vi få våra pass godkända av Migrationsverket, något som tog väldigt lång tid.

Jag såg Gunilla när vi började närma oss och hon såg så mindre ut än vad jag mindes henne, samma som jag tyckte förra gången. Ändå såg hon ganska ståtlig ut med sina höga master och fina skrov. Vi möttes av natur och sjöfartstreorna som skulle mönstra av sin allra sista resa. Det fick mig att tänka på att detta var vår näst sista resa och att rätt som det var så skulle vi också mönstra av Gunilla för sista gången. Mer än så hann jag inte tänka på det innan vi skulle lasta av våra väskor och lyckas ta oss till båten med all packning.

Kaos rådde under den närmsta timmen då alla skulle hitta sina hytter, packa upp och allt däremellan. Till slut hade alla kommit i ordning och det var dags för uppställning, den första för denna resa. Jag kände hur det pirrade i hela kroppen och var så taggad på att få börja med familisering. Vi fick träffa våra befäl, alla verkade så himla trevliga.

Eftersom att hjärnan hade gått på högvarv hela dagen kände jag hur kroppen började dippa och humöret blev sämre. Som tur var kom lunchen och jag åt som aldrig förr. Efter middagen gick vi ut en sväng på stan eftersom att vi hade frivakt och tog en promenad till mataffären. Då vi var väldigt trötta gick vi sen tillbaka till båten och var bara hemma hela kvällen. En mycket händelserik och rolig dag!

Liv VD