Äntligen i Land

Idag kom vi äntligen in i hamn. När vi kom upp på däck och såg Grenada för första gången i dagsljus var alla väldigt facinerade. Grenada har ett regnskogsklimat och naturen var så fin. Vi hade ankrat över natten och på morgonen fick vi hjälp av en lots in i hamnen. Regnet som kom lite då och då var väldigt uppfriskande.

Min vakt hade vakt idag medans de andra vakterna fick möjligheten att gå ut och upptäcka. Vi gjorde en välbehövd städning efter atlanten och ägnade oss åt en del underhållsarbete. Vi spolade och skrubbade under backen längst fram på båten och man kunde se hur svart damm sköljdes bort. Idag har jag också rostvaskat en del. Det är när man penslar på syra på fläckar och låter det ”frätas” bort. Vi försökte också måla men regnet som kom verkligen hela tiden gjorde det lite omöjligt. Ett till jobb som har startats är att göra luseplattningar. Man knyter massor av trådar på en lina som sedan viras runt en vajer. Det blir som ett slags skavskydd för seglen. Till lunch blev det en jättegod risotto. När frivakten kom tillbaka ombord berättade dom om allt dom hade sett i land och vi blev bara mer taggade för morgondagen.

På kvällen kom en man som kallas för Mr Frank ombord. Han hade varit ombord flera år i rad innan och var välbekant med oss. Han är någon slags turist guide och vet väldigt mycket om grenada. Först åt vi middag tillsammans och sedan hade han en sorts presentation och besvarade massor av våra frågor. Det hjälpte oss väldigt mycket med flera av våra uppgifter. På onsdag ska Mr Frank ta med oss på en utflykt runt hela Grenada. Vi ska göra en strandexkursion på en strand med vulkansand, åka till en chokladfabrik, besöka en regnskog och besöka ett vattenfall. Det kommer att bli väldigt kul.