April april din dumma sill

När jag gick och la mig igår hade vi nyss lämnat kajen i Ceuta och begav oss över
Gibraltar sundet, när jag vaknade var det dags segla in till den nya kajen i La Línea.
Inte en så lång seglats helt enkelt. Ungefär sisådär en halv natt, och det gick inte en
sekund utan land i sikte.

När vi väl lagt fast och allt var väl stod vakten och funderade, för det var ju ändå första april idag så visst skulle vi göra något hyss. Vi slog våra kloka huvuden ihop och kom överens om att purra hela båten med att säga att det ösregnar, trots den strålande solen som sken över oss. Planen var att när dem väl skulle komma ut på däck i sina regnkläder så skulle vi spruta ner dem med en slang. En perfekt plan tyckte vi, men så blev det inte… Folk kom innan uppställning för att kolla vädret och dem som inte visste hur vädret var hade ändå inte på sig regnkläder då dem var tillräckligt vakna för att förstå att det var första april. Hur som helst så tog Arvid saken i egna händer och sprutade ner alla elever i sina pyjamasar ändå och trots att skämtet inte föll som det var tänkt så skrattade vi mycket.

Efter uppställningen fick styrbord och midskepps gå iland medans vi i babord fick
stanna kvar och se La Línea och Gibraltar på avstånd. Detta gjorde däremot
ingenting för mig då jag var i byssan och hade en toppen dag med Sigrid och Marcus fastän det var kämpigt i stunder. Vi höjde musiken, knöt förklädena och gick in i rollerna som bambatanter (vilket wågis vår kock så fint kallar oss). Dagen flög förbi och vi bakade både cheesecake och naanbröd. Väl på kvällen satt vi hela babordsvakten och mös på däck medans solen gick ner över Gibraltarklippan och livet kändes härligt. Det är ändå ganska bra att vara fast på Gunilla med 13 godingar till vänner.
Maja Aderby, Babord