Arbete med nöje

Denna tisdag bestod av hårt slit med arbetsuppgifter, men även avkoppling och nöje med filmmys på Öckeröborgen. Vi ligger fortfarande på varvet och väntar på att Gunilla ska bli redo för att ta med oss på nya och spännande äventyr!

Dagen startade med den vanliga purrningen, men nu för tiden en timme tidigare än vad den brukar göra. Jag vaknade och insåg att jag skulle vara fartygsvakt. Alla kläder på, för det här kan bli kallt! Vi ligger kvar på varvet i väntan på att renoveringar ska bli klara, men vi rullar inte tummarna för det. Schemat för alla påmönstrade är fullspäckat. Det gjordes omega-ringar, lastades proviant, sjösaäkringar och underhållsarbete på däck. Timmarna gick och fartygsvaktarbetet flöt på bra. Möjligtvis kan det ha berott på att vi var exalterade över vad som låg framför oss. Vår kära DoS hade nämligen ordnat filmvisning på Öckeröborgen för hela klassen. Med fridfulla och långsamma steg begav vi oss mot filmen, allt för att dra ut tiden för att komma undan arbete. Väl där fick vi godis och på skärmen visades Catch Me if You Can. Det var skönt att göra någonting annat än att ha vakt och kul med en gemensam aktivitet.

Efter filmens slut gick vi med ännu långsammare steg hem, men fartygsvaktsstolen skrek på mig. Det var bara att återgå till plikterna och fortsätta med ronderna. Resten av vakten städade och de andra hade frivakt på båten. Vissa lyxade till och med till det med en sväng till bastun, vilket är något många kommer sakna när det väl bär av till sig av till den okända hamnen. Samtidigt är vi taggade på att få komma ut och segla på riktigt, vilket också är en morot till att arbeta effektivt.

Under vaktens sista timmar kom en på sig själv med gäspningar och tunga ögonlock. Klockan gick långsammare och solen hade sagt godnatt. När jag lämnade över arbetet till nästa fartygsvakt som gick på nattschemat, begav jag mig mot kojen. Trots en lång paus i arbetet, var kroppen slut från dagens uppgifter och utmaningar. Generellt är det mycket repetition men även en del nya moment som lärs under dagarna. De flesta av oss har vänt på dygnet, fast åt andra hållet. Nu känns kl 20 som en sen tid att gå och lägga sig. Aldrig har vi sovit så mycket, men varit så trötta. Aldrig har vi varit så trötta, men varit så spända på att få komma iväg!

Ta hand om er!

Ebba Hedlund Sab2023