Är Öckerö Gymnasieskola verkligen värt det?

Förra veckan fyllde min lillebror 16 år, vilket betyder att han ska välja gymnasium till hösten. Eftersom jag och min familj kommer från Stockholm är tanken på att börja på Öckerö gymnasium mycket mer omfattande än om vi hade bott i Göteborg.

Därför har vi haft många diskussioner inom familjen om huruvida Öckerö verkligen är värt det? Får man ut tillräckligt mycket av det för att det ska vara värt att lämna alla sina vänner och sitt hem i Stockholm? Mitt ställningstagande i dessa diskussioner har varit att Öckerö är kul och att jag personligen trivs, men att det inte nödvändigtvis betyder att en treårig flytt till Göteborg är det ultimata valet för min bror som har ett så pass bra liv i Stockholm.

Men nu när jag är tillbaka på Gunilla efter ett och ett halvt år med vanlig skolgång så inser jag hur mycket Öckerö gymnasium och T/S Gunilla har gett mig. Det är oersättliga erfarenheter och lärdomar ingen annan skola hade kunnat bidra med. Visst, det går inte att förneka att man får göra mycket slit och skit här. Jag menar, på vilken annan skola går man upp klockan fyra på morgonen och vaskar av en hel båt med sötvatten samtidigt som förstestyrman står och skriker på dig? På vilken annan skola städar man sina lärares och befäls toaletter samtidigt som de sitta inne i kajutan och kollar på film? Och på vilken annan skola lär man sig att kolla en extra gång i kaffekoppen för att försäkra sig om att det inte ligger en kackerlacka där? Förmodligen inte på Norra Real i alla fall.

Men trots att de ovannämnda sakerna, samt många andra mardrömssysslor som får mig att rysa bara jag tänker på dom, så får utmaningar som dessa en att växa som person. Ombord lär man sig att man klarar mycket mer än vad man tror. Dessutom finns det många andra upplevelser som är svåra att beskriva här, inte för att dem får mig att rysa, utan för att dem helt enkelt är så fantastiska att de blir svåra att sätta ord på. Som att sitta och dingla på en fotpert 30 meter upp i luften och tjära lite medan man kollar ner i det turkosblå havet nedanför en, eller att stå utkik mitt i natten och få se delfiner som hoppar i mareld - det är exempel på just sådana upplevelser som inte gör sig rättvisa i ord. Men även en simpel sak som man lätt tar för givet här ombord för att det är en sådan självklarhet, är att inte se något annat än hav veckor i streck och känna det otroliga lugnet som medföljer.

Så frågar ni mig nu om jag tycker Öckerö seglande gymnasieskola verkligen är värt det, då är mitt svar ett solklart ja! Alla borde gå på Öckerö. Alla borde få uppleva livet ombord på Gunilla! Alla borde få se delfiner hoppa i mareld!

Hejsvejs Nora