Att inte alltid vara på topp

Att vara mönstrad på T/S Gunilla är ofta riktigt häftigt. Det är en stor upplevelse att segla med ett så stort segelfartyg en såpass lång sträcka med fantastiska länder att besöka på vägen. Dock är det inte alltid lätt, både hemlängtan och sjösjuka är något som drabbar många.

Att prata om det som inte klassas som underbart är lite tabu men jag tycker att det är viktigt att kunna ta med och lära sig av alla delar av en erfarenhet, även det som är svårare. Hemlängtan är ett exempel på något som många ombord känner av. Det finns många obekvämligheter på båten och man har både konstiga arbetstider och sovtider. Framför allt kan det vara jobbigt att man inte har sin familj med sig. De flesta elever på Gunilla har aldrig tidigare varit borta från sina familjer så länge och det kan kännas väldigt ovant och i många fall ganska jobbigt. Man inser plötsligt hur mycket man tar för givet hemma men som man inte har på båten.

Sen har vi sjösjukan. Den leder ofta till ännu mer hemlängtan för den är både fysiskt och psykiskt utmattande. Det är inte lätt att knappt kunna varken stå eller äta av illamående och konstant behöva stå lutad över relingen (båtens skyddstaket) under vakt för att inte kräkas på däck. Ännu jobbigare är det att det inte verkar finnas något man kan göra åt saken. Man får försöka stå ut och göra så gott man kan ändå. Efter vakt kan man se hur en rad illamående studenter sitter på däck med ögonen halvslutna, utmattade av sjösjukan.

Idag är det andra dagen till sjöss efter vårt besök på Kap Verde och bara ett fåtal av oss elever mår faktiskt bra. Vi har 16 dagar framför oss till sjöss och just nu känns det ganska tungt. Jag tror dock att det här kan bli bra så fort sjösjukan tynar bort och rutinerna rullar in. Tillsvidare är det bara att hålla ut.

Annika Hernqvist