Att jobba i två lager kläder

Efter att haft vakt mellan 12 och 4 på morgonen är det alltid lika härligt att purras kl 11.00 för att äta lite lunch som frukost och sedan gå på vakt igen.

Tro mig när jag säger detta efter flera dagar av grått väder och jobbiga vågor var det som att kroppen drogade sig själv på solljus och ett platt hav. När vi stod där på halvdäck redo att gå på vakt hälsade två delfiner på och gav oss en gratis delfin show. Som rondman gjorde jag de vanliga sysslorna. Kollade så att skeppet inte brann eller att det sjönk. När jag kollat så att allt stod rätt till var det en annorlunda känsla att arbeta i enbart två lager kläder. Nu får ni tänka att vi har arbetat i minst fem lager kläder nästan varenda vakt.

När jag arbetade på backen med fockens hals och skot fascinerades jag av franska kusten. Och just då bestämde sig en delfin att bryta vattenytan och göra ett litet trick. Fem sekunder efter härmade en kompis samma trick. Vakten gick som i ett svep. Vad som brukar kännas som tio timmar kändes idag som tio minuter. När vi skulle göra ett vaktbyte gjorde vi det för första gången på stordäck. Eftersom en lots skulle komma ombord och leda in Gunilla säkert in i Saint-Malo. Så efter vakten var det självklarhet att man skulle sitta på backen och ta in den historierika staden Saint-Malo. Ju närmare vi kom ju mer såg man hur staden var byggd. Runt staden fanns det en mur som kramade hela staden och skyddade den. Som en historienörd var lyckan nästan för mycket för min kropp.

Det var en otrolig stad att styra in i. Innan Gunilla rundade piren och körde in i slussen såg man en massa gamla borgar och öar som hälsade oss välkomna. När vi rundade piren hälsade nyfikna stadsbor och undrar vilka stollar som kommer nu?

Utan några komplikationer kom Gunilla säkert genom slussen och la sig tre minuter från staden. Efter lite information bar det av till staden. En stad sönderbombad under andra världskriget som återbyggdes efter. En väldigt grå stad, uppbyggd av sten och hus som sträcker sig upp mot himlen. Efter att gått runt och sett staden i nattljuset och konverserat med några fransmän var det dags för middag. En matcrepe bestående av tomatfyllning och lite getost gjorde magen gott.

När man kom tillbaka till sitt nuvarande hem var det ett måste att ringa sina föräldrar och skryta om vart man är är och vad man har sett. Kl 23 var det hög tid att lägga sig för imorgon ska vi till ett kloster, men det får andra berätta om.

Alice J, Sa2023