Åttonde dagen

Idag var egentligen som alla andra dagar här på T/S Gunilla. Ingenting för spännande, men fortfarande helt fantastisk och säregen.

Tänk att det redan är den åttonde dagen på det långa sjöbenet Mindelo – St. George! Man känner verkligen att rutinerna börjar sitta nu. Som vanlig började dagen klockan sju på morgonen med frukost som laddade upp oss för dagen. Hela midskeppsvakten borstade tänderna i en himla fart för att hinna i tid till vaktuppställningen 07.45. Efter det flöt vakten på som vanligt och dagens arbete bestod av lackning, rost-knackning och målning. Själv fick jag i uppdrag att knacka rost i riggen, vilket är något av det bästa jobben här ombord, om du frågar mig. Jag älskar att arbeta uppe i riggen av en enkel anledning, nämligen att allt med det är så fantastiskt! Vinden som blåser genom håret, solen som bränner, och självklart ska vi inte glömma den fantastiska utsikten. Det finns verkligen inget bättre.

Klockan tolv står hela midskepps uppställda och väntar otåligt på att få frivakt. De där tio minuterna känns verkligen som evigheter ibland. När de åtta glasen hade klingat ut rörde vi oss mot elevinredningen och det var dags för lunch. Dagens lunch bestod av bestod av piroger. Självklart levererade vår fantastiska kock även idag och det syntes tydligt att det var gott då några av oss käkade upp till 9 stycken var!

Med fulla magar bytte vi om till badkläder för att sola på backen. Temperaturen i luften var hela 28 grader och det var bara två grader kallare i havet. Torben hade sett till så att saltvattenduschen kommit fram och vi alla tog oss en tur in under den innan stekningen började. Vatten var helt perfekt varmt och jag önskade att vi hade kunnat stanna hela båten för att få bada men istället var vi ganska snart tvungna att oss ner i stora mässen för lektioner. Trötta och dåsiga kämpade vi oss igenom dessa timmar och belönades med en lika god middag.

Efter middagen han jag klämma in en liten powernap på ungefär en timma innan det var dags för vakt igen.

//Lukas, midskepps