Avgång från Azorerna

En vecka på land går mycket långsammare än till sjöss. På Azorerna har underhållsarbete kantats av utforskande och upptäcktsresande. Nu väntar tolv, troligtvis snabbare dagar, innan vi anländer till natur-sjöfartstvåornas sista hamnbesök någonsin med Gunilla.

Efter sju intensiva dagar på den mittatlantiska ögruppen Azorerna, på ön Faial, visste vi idag när vi gick upp på huvuddäck för uppställning att det var dags för färd mot Portsmouth. Några sista förberedelser skulle däremot göras, vakthavande vakten styrbord sjösäkrade det som behövdes och sjöfartseleverna hjälpte till med bunkringen. Resterande fick två och en halv timme att gå i land och göra vad vi ville.

Gårdagens bergsbestigning hade tömt och lämnat ett skralt snacksförråd så jag passade på att gå till mataffären för att fylla på lite extra och köpa frukt som kanske håller sig lite längre. Många passade även på att få sin sista dos internet innan den också skulle försvinna på samma vis som de höga vulkanöarna bakom oss.

Vad hann vi med på Azorerna då? Ett glädjefnatt efter vi kom i land efter fjorton dagar, roadtrip gånger två, en själva när vi hyrde bil och en när befälen körde hyrda minibussar, knacka rost och måla under två vaktdagar, kolla på målningar från andra skepp som besökt samma klassiska hamn och sista dagen besteg vi i midskeppsvakten Portugals högsta berg, Montanha do Pico, hela 2351 meter över havsnivån. Jag tror jag skriver för alla elever när jag skriver att vi kunde känna oss klara med Faial och Azorerna.

Vi begav oss i alla fall mot horisonten med nya vakttider och vaktledare. Den första dagen var väldigt lugn med svaga vindar men seglingsmanövrarna var väldigt täta ändå under fyra-åtta-vakten. Vi gick från att ha igång motorn till att endast gå för segel för att sedan återigen bli tvingade till att återigen starta motorn. Vi hann sätta alla segel, segla för styrbordsvindar för snart därefter skota om och segla för babordshalsar istället men vinden var inte med oss och vi avslutade vakten med att bärga alla segel. Självklart var detta ett exempel på en väldigt rolig vakt. De tråkigaste är när vi inte har några segel satta överhuvudtaget eller när vi har stabil vind så vi inte kan segla.

Planen för det kommande dygnet att gå norr ut för att fånga vind och då börja sikta mot England. Läs de kommande bloggarna för att se hur det går för oss.

Adam Johansson midskepps