Backis for life!

Det bästa jag vet är när en är trött och seg på morgonen till havs och inser att det en ska vara backis idag. Inget slit med tamparna eller trötta miner som utkik, utan idag ska jag få fixa med maten och servera mina älskade besättningskamprater med den goda maten Kalle och Johannes lagat. Idag var en extra rolig backisdag också, nämligen för att till trefikat var det kladdkaka på menyn.

Vi i babordsvakten har ju nuförtiden 12-4 vakten, den vakten som serverar det två sista luncherna och fixat trefikat för alla ombord. Det vanliga trefikat brukar vara bröd och kanske, om kockarna är snälla, kan det bli frukt. Men ibland, bara ibland, blir det sötfika. Det är det bästa som kan hända en dag till sjöss (tycker iallafall jag). Jag tillsammans med min kära Anges W fick äran att baka kladdkaka till hela besättningen, eftersom vi lovat Kalle att vi var väldigt duktiga på det. Vi sätter igång och bakar, enligt receptet. När en bakar är det ju lag att en måste smaka på degen, och den lagen följde vi till punkt och pricka, det kan jag lova.

Kakorna hinner inte vara inne i 5 min innan de blivit för torra. Ånej, ånej. Vi som lovat Kalle att vi var bra på detta. Hur gick det, undrar ni säkert. Spänningen stiger.
Kalle dödade oss inte, utan fick den genialiska idéen att göra glasyr, och oj. Oj, oj, oj vad gott det blev. Folket märkte knappt att att kakan var torr. Det är vad jag kallar success. Alla gick runt och mådda illa för att det åt för mycket, fast på ett bra sätt då!

En blir så otroligt uppskattad när en är backis, en känner sig så himla älskad! Ikväll blir det pannkakor till nattfika. Såhär mycket gott på en dag är vi inte vana vid, så trotts att alla inte mår så bra just nu pga förkylningar, sjösjuka och migrän blir alla lyckliga för att maten är god. Mums!

Julia (Jullstar) Hagberg, Babord