Badstopp och ubåtar

Första dagen i November började med att jag purrades 6:20 eftersom min vakt, babord, hade haft hamnvakt dagen innan och jag var backis (hjälpreda i byssan). Jag gick aningen motvilligt upp för att förbereda frukosten för hela besättningen. Trots att jag och de andra två backisarna purrades tjugo minuter försent så hann vi ändå ställa fram allt som behövdes till 7:15.

Efter den obligatoriska uppställningen 8:00 i Barcelona på stordäck bytte babordsvakten av med styrbord som fick äran att lämna Barcelonas hamn. Idag är nämligen avgångsdagen, samt ett byte bland vakterna. Vi i babord som normalt sätt är vana vid att få vara dem som lämnar kaj som 8-12 vakten fick nu istället bara snopet sitta och kolla på när styrbord styrde ut oss ur hamn. Jag som alltid lyckats bli tilldelad backis-rollen dessa två gångerna vi har lämnat hamn satt dock och njöt av att få se vår hamnplats lämnas kvar tom, samt det glänsande havet som väntade framför oss. Det ska bli skönt att få komma ut till sjöss igen och få nya kunskaper och upplevelser. När man ligger i kaj så gör man bara underhållsarbete och man lär sig inte alls lika mycket som till sjöss.

Vid 11-tiden serverades fransk löksoppa och jag påmindes om alla tårar vi backisar spillde igår när vi fick skala alla lökarna som låg i soppan. Jag var inte direkt sugen på mat, men jag fick ändå i mig lite soppa och bröd. Jag gillar att äta i lilla mässen (det gör man alltid när man är ute till sjöss). Det är mycket mysigare då man sitter fyra runt varje bord och man serveras maten, så det blir inte lika mycket spring och tjat om att man ska skicka det ena och det andra till andra sidan bordet som i stora mässen.

Klockan 12 började mitt första 12-4 pass. Jag avbeslog övermärsen på stormasten, trots att vi inte tänkte segla utan fortfarande gick på motor. Vi hade brassat upp råt ganska mycket, så jag fick ta ett stort kliv ut på babordssidan av övermärsen utan att vara säkrad och bad till gud att jag inte skulle ramla ner på däck och bryta nacken. Vår kapten Torben hade nämnt någonting om badstopp vid avlösningen med styrbordsvakten. Vi har fått bada en gång innan, i atlanten påväg från Cádiz till Gibraltar. Då sken solen och alla som hade frivakt hade legat på backen och solat, sjukt taggade inför att hoppa i plurret och svalka av sig. Idag var däremot reaktionerna lite annorlunda. Vissa trodde till och med att Torben skämtade när han sa det, då det inte var lika soligt och varmt som senaste gången han nämnde ordet badstopp. Om jag ska vara helt ärlig så badade jag mest för att kunna skriva om det här… Jag var inte alls sugen på att bada och de flesta kände nog som mig, men tillslut stod nästan alla 44 elever i badkläder redo att hoppa i. Vi hade fixat lite bojar och hängde i badstegen på Gunillas styrbordsida. I navhytten stod det att det var 18,5 grader i vattnet, men den mäter cirka tre meter ner i vattnet så någon grad varmare var det väl vid ytan. Hur som helst var det rätt kallt att hoppa i, men man vande sig.

Vid tre-fikat serverades en äppelkaka som gjorde att det doftade helt ljuvligt på däck. Sen vid 15:40 hade vi stormöte. Stormöte innebär att hela besättningen på Gunilla samlas på halvdäck och tar upp frågor och funderingar kring Gunilla. Vanligtvis brukar det handla om att folk behöver bli bättre på att spola samt göra rent efter sig på toaletterna, eller sluta lämna en pool efter sig på durken när man har duschat. Men idag hade vi inga direkta klagomål. Däremot fick vi lyssna på Torbens ubåts-skämt och vi gick igenom hur flytvästarna fungerar.

När min vakt var slut vid 16 gick jag och duschade bort allt saltvatten från min kropp, och råkade av misstag missa utvärderingen av Barcelona som hölls i stora mässen. Dessa utvärderingar har vi efter varje hamn där vi går igenom utflykterna vi gjorde, hur vår hamnplats var, hur staden var etc.

Till middag serverades pestopasta med kyckling, parmesan och sallad vilket var sjukt gott. Vi sitter ett gäng i stora mässen just nu och pluggar. Om några timmar har jag vakt men tills dess ska jag försöka få mig några timmars sömn så jag slipper vara en zombie under vakten.

Hannah Jisland, babords vakt