Barcelona, here we come!

Med ett födelsedagsbarn och en dag för tidigt har vi nu kommit till hamnen i vårt tredje stopp, Barcelona!

Första intrycket av Barcelona har både positiva och negativa delar. Det blev lite jobbigt när vi fick höra om alla demonstrationer som vi absolut inte skulle gå i närheten av, så man blev ju lite påverkad av det. Johan förbjöd oss till och med att gå ut längre än Maremagnum (köpcentret precis vid Gunilla) efter klockan 18.

Vi har fått en bra hamnplats nära La Rambla och i övrigt så är det fint och mysigt.

I och med att vi nu har kommit i hamn så är det dags att ändra schemat och återgå till vårt hamnschema där styrbord skulle börja med vakt. Båten skulle finslipas med nytt lager av målarfärg, relingen slipades och ett segel skulle skäras ned på grund av lagning. Vi skulle börja med att knyta loss små knopar för att seglet skulle lossna, det tog tid och var väldigt pilligt. Man behövde vara tålmodig, vilket vi inte var då det nästan var omöjligt att få upp knoparna. Till slut fick vi äntligen använda våra knivar.

Resten gick ut på stan för att shoppa, och enligt många så är Barcelona den bästa staden hittills.

Vi hade även ett födelsedagsbarn bland oss, och som vanligt så får den som fyller år välja middag. Hamburgare med pommes frites blev en favorit för många. Tack för valet!

Anna Westlund, babords vakt