Båtar, burgare och bunkring

Idag har varit en riktigt bra och intressant dag. Jag startade dagen som fartygsvraket i en timme och sedan gick vi alla tyskaelever till en skuta längre bort på ön. Skutan heter Alexander von Humbolt och har Tyskland som hemland. Vi fick en rundtur helt på tyska av en från besättningen, men de flesta av oss förstod inte mer än hälften tyvärr…

Eftersom Alexander länge var sponsrad av ett ölbryggeri (med grön logga) så har hon gröna segel. De tillsammans med de gula masterna och de röda detaljerna på skrovet gjorde henne till en riktig färgklick och därmed en storkontrast till Gunilla.

Efter rundturen vandrade vi vidare till den lokala turistkyran. Kyrkan som bara låg ca 20 min bort var väldigt liten men otroligt mysig. Vi satt i de bruna träbänkar med blodröda plyschdynor och lyssnade på prästen som berättade de om deras jobb och om hur alla där jobbar volontär.

Avslutningsvis spelades vacker cello av en från församlingen.

Prästen berättade att det skulle ha ärtsoppslunch senare. En tradition de har varje vecka, dit kommer massa skandinaver, både troende och icketroende. Han sa hade gärna bjudit oss också men på grund av brist på både plats och soppa så gick det tyvärr inte.

Jag och tre av mina kompisar tog istället en taxi tillbaka till Gunilla, vi tillochmed liftade sista biten med byggarbetarna i hamnen på grund av trötthet men framförallt den gangande hungern.

Väl hemma åt vi hemmagjorda hamburgare och fick även frossade i oss av glutenfri kladdkaka i utbyte mot att vi städade i lillamässen. Bästa bytet på länge!
Maten här på Gunilla är verkligen över förväntan. Vi får tillexempel hemmagjort bröd varje dag och själva maten är alltid helt underbar. Extra god är maten efter att man gått vakt i fyra timmar i ösregn och hög sjö.
Vi alla fyra tog oss sedan tillbaka till kajen där Alexander låg men gick istället på Christian Radik, en skuta som låg bredvid. Christan är ursprungligen från i Norge men har en besättning från hela Skandinavien och är oftast ute och seglar med passagerare runt om i världen. Just nu ska hon ligga i Las palmas tills 10/2 för att fräschas upp. Även här är det väldigt många frivilliga som arbetar i utbyte mot gratis boende, mat och segling.

En supertjej som tidigare gått på Öckerö, gav oss en lång rundtur på Christian där hon visade oss hela skutan och berättade om allt från segelytan till minnen från Öckerötiden. Hon bad oss flertalet gånger att ta vara på gymnasietiden och sa själv att det varit den bästa tiden i hennes liv.

På vägen från Christian mötte jag och Lina BW två andra klasskamrater som sedan följde med oss till Superdino (en matvarubutik i Las palmas) för att bunkra inför Kap Verde. I affären mötte vi större delen av klassen som var där för samma anledning.

Ett flak Coca-Cola, två chipspåsar, frukt och massa kakor senare var vi nöjda och begavs vi oss tillbaka till Gunilla.

Imorgon ska Gunilla ner i vattnet igen och vi börjar seglingen mot Kap Verde. Det känns så bra, jag har verkligen börjat sakna seglingen och det skall bli spännande att segla med vår nye kapten, Torben!

Inez Linde