Begravning till sjöss

Efter några dagar med fladdermöss och fåglar ombord förlorade vi idag en tapper kämpe. Begravning har hållits, och så har även båtråd, lektioner och hamnpresentation. Såhär dagen innan ankomst ska allt förberedas och vi ska göra oss studieredo för Lissabon.

Dagen började inte på topp, trots en god natts sömn. På vaktavlösningen vid 08:00 möttes vi nämligen av det fruktansvärda beskedet att Fiffi, vår fina båtfågel, mystiskt somnat in under natten. Det var givet att vi senare på dagen skulle hålla i en begravning.

Som fortsättning på dagen fick jag och Felicia uppdraget att slutstäda radiohytten och navigationshytten. Med tanke på vädret var det en vinstlott och som grädden på moset fick vi höra livemusik av Hans och Karin på varsitt instrument. Kände nästan att jag inte ville bli klar med städningen för att i så fall missa deras skönsång.

Till lunch blev det laxpasta och den var riktigt uppskattad, 10/10! Med mat i magen begav vi oss ner mot Stora Mässen för att ta del av vår vaktledare Annas erfarenheter av att vara utbytesstudent inför vår uppgift om hur det är att studera utomlands. Det var väldigt intressant att höra, eftersom hon varit på många olika platser.

När det var dags för begravning och stormöte höll Hans och Karin i en omskriven låt om Fiffi och hennes bortgång, det var superfint och hon fick verkligen ett värdigt slut ombord på Gunilla. Vi lät henne glida ned i vattnet med hjälp av en bräda och svenska flaggan som ett skynke.

Dagen rullade på med båtråd, hamnpresentation och mer lektioner. När klockan slog 20:00 var det återigen vår tur att kliva på vakt. Det slog mig då att det var resans sista sjövakt med städning (8-12 vakten städar på kvällsvakten), och även vårt sista nattfika tillsammans med Anna. Mer hann jag inte tänka på det på grund av en vindvridning vilket ledde till att vi var tvungna att göra en snabb vändning. Vi höll på i ca 1,5 timme och gjorde därför både städningen och fikat uppskjutet. Efter avslutad manöver tog vi en gemensam och snabb städning av Stora Mässen och toaletterna för att sedan fika på goda pizzabullar. Vips sa det så var både sista sjöstädningen och nattfikat avklarat.

Tiden går fort när man har roligt och nu längtar jag till ankomst av Lissabon. Imorgon när vi vaknar är det cirka tre timmar kvar och jag kan knappt bärga mig!

Tova Nöremark, Babord