Besök på flickskola i Montego Bay

Dagen startade som vanligt. Purrade klockan sju, frukost strax över sju och uppställning klockan åtta.

Dagordningen var dock inte helt normal då alla elever idag skulle besöka en katolsk flickskola här i Montego Bay. Alla tre vakter stod därför uppradade med pikéer och vattenflaskor redo för att promenera den en timmars promenad till centrala staden där skolan låg. Det duggade lätt vilket underlättade en lång promenad i hettan och när vi kom till skolan välkomnades vi av utrop i högtalarna att ”Sweden has arrived”. Dock verkade det inte som de flesta studenter har koll på norden då vi fick frågan ”What’s it like in switzerland” otaliga gånger. Flickorna var kunniga och sociala! Skolan tillät dock inte tatueringar så när de fick syn på mina blev alla extraherade och chockade över hur vår skola lät oss måla på våra kroppar. Först trodde jag att de alla var emot tatueringar men när jag frågade om de själva någonsin kommer att skaffa någon började fantasierna flöda. ”Jag ska ha två drakar som slukar min rygg!” ”Och jag vill göra ett lejon på min arm, som visar hur stark jag är!” ”Jag ska göra blommor för det vackra och min mamma över min handled.”

Flickorna berättade också hur bra de var. De skröt om hur de gick upp för skolbacken varje dag och hur de alla var mycket smartare och starkare än alla deras killkompisar och det blev jag så glad av att höra! Det verkar generellt som att kvinnorna och flickorna i Jamaica tar PLATS! När jag visade mitt venustecken som är intatuerat på vänstra ringfinger och berättade symbolen bakom slog de alla highfive och tjöt om kvinnors styrka. Gör mig på riktigt varm i hela kroppen!

Efter besöket fick vi som inte hade vakt frivakt men eftersom Montego Bay lever i samband med turismen är priserna höga och jag, tillsammans med några andra bestämde oss för att promenera i duggregnet tillbaks till båten för lunch. Det blev varmare och lagom till att vi ska ut på staden igen lyser solen och värmen började närma sig 30 grader. Efter det består dagen av strandhänd, besök på en konstateljé, en tur i downtown guidad av en lokal säljare som faktiskt inte krävde pengar för visningen och mycket frukt, vatten och solkräm. Alla brände sig ändå! Väldigt förvånande…

Montego Bay har mycket att ge! Sociala människor, vackra stränder, långa promenader som tillsammans skapar härliga dagar. En doft av Hasch hänger i luften hela tiden och för att se någon som inte är hög måste vi helt enkelt kolla på varandra. Verkar som väldigt många här heter Mary Jane. Jamaica lever upp till sitt namn på ett fantastiskt vis!

Blir åter förvånad av hur mycket vi lär oss av att bara vara i ett annat land. Traditioner, maträtter, människor, klimat, natur, tankar. Åker härifrån med ännu lite mer världsvana!

Allt för idag,

Ida Wiedel