Besök på Främmande Skolor

Dagen började med en pigg purrning från midskepps vakt som definitivt fick alla ur sängen. Efteråt åt alla frukost som bestod av en god gröt, kanel och socker. Med en bra start på dagen var det dags för uppställning innan studiebesök på två skolor. En pojkskola och en flickskola.

Vi välkomnades varmt av några elever på skolan som tog med oss på två lektioner, en engelska lektion och ett prov i ekonomi. När vi var färdiga med rundturen fick vi chans att lära känna alla elever på skolgården innan vi återvände till Gunilla för en trevlig lunch. Det serverades en suverän köttfärslimpa med lika delikat potatis från Gunillas fina potatisförråd.

När lunchen var över började promenaden till pojkskolan. Vi började gå längs kajen i ett raskt tempo och var framme på nolltid, där stod de några pojkar och som gav oss en tur runt skolan. Skolan var väldigt gammal och skulle rivas redan nästa år. Jag ser fram emot att se samhället utvecklas när de äntligen tar initiativet att bygga skolor som tar emot både tjejer och killar. Hursomhelst var skolan väldigt öppen men också död, alltså relativt övergiven. Det var känslan som jag fick av skolan.

Middagen denna dagen blev inte riktigt som vanligt. Mina morföräldrar bor nämligen i närheten av Gibraltar och bestämde sig för att komma förbi. Vi åt på en Italiensk restaurang som jag personligen tycket var bra, men självklart inte lika bra som frukosten på båten. När jag kom tillbaka till Gunilla blev jag tyvärr tvungen att ta farväl av min kära mormoder och morfader, men avskedet blev inte alltför hjärtkrossande då vi på Gunilla blivit som en ända stor familj.

Marcus Boberg

Babord