Blog 2022-04-17

När vi purrades i morse var vi redo för att ha en kort vakt då vi enbart skulle lägga till men icke sa nicke. Efter frukost gick jag upp på däck för att se att vi gör två knop i rak motvind och har cirkus fyra timmar kvar innan vi skulle komma iland. Vi förberedde trossar, fendrar och elevtrålar innan vi la oss på den största bekvämaste korvfendern på däck.

Strax efter lunch va det äntligen dags att lägga till vilket var lättare sagt än gjort. På grund av vinden drev vi fram och tillbaka längst kaj och trossarna såg tröttare ut än någonsin så allt vi kunde göra var att lägga fast en tross till, byta ut en annan, flytta nästa osv… Jag tror vi höll på med trossar och skavskydd fram till tre halv fyra innan vi fick börja på nästa moment som jag inte ens kommer ihåg vad det var.

När klockan slog 17 var min vakt för dagen klar och jag var fri för att ta en dusch och gå iland. Vi hade fått höra att Porto Santo var en liten ö med mycket folk under påsk vilket jag inte riktigt håller med om, det må vara en liten ö men den har lika lite människor på gatorna. Vi stannade på första bästa ställe och köpte läsk samt en pommestallrik innan vi reste oss och gick hundra meter innan vi satte oss på nästa ställe för en kopp kaffe. Efter 45 minuter på kaffestället reste vi oss för att gå till helt andra sidan av stan, så vi gick en gata ner (slutet av staden) för att hitta nästa hak där vi först köpte churros och möjligtvis en hamburgare. Vi skrattade lite när vi såg en mikro och tänkte ” vad tror vi? Mikrad hamburgare?” sen slog vi oss ner och hörde ett pling följt av en dam som kom med hamburgarna. Tro inte fel, den var grym, hamburgaren smakade exakt som hamburgarna man fick på fotbollskupp förr.

Vi gick sedan tillbaka till båten och satte på bilar filmen innan det var dags för vakt igen vid 21:30

Jacob Carlson SA1922