Blogg

Idag har det inte hänt så mycket. Eftersom det var söndag så fick vi extra god frukost; med ägg och bacon. Vi har inte heller några lektioner på söndagar så det har varit väldigt lugnt och skönt att få vila lite.

Vi hade också säkerhetsövning. Just idag så var scenariot att det brann och en elev hade blivit fångad i elevkorridoren. Så fort klockan ringde sprang vi och ställde upp oss på huvuddäck. Strax därefter hade vi upprop, där vi fick reda på att Linus saknades. Kapten Leo frågade var han senast var sedd, vilket Sven svarade var i elevkorridoren. När befälen hade tagit upp Linus till huvuddäck hade vi en genomgång av olika grejer som fanns i en nödsituations-ryggsäck, från sjukhytten.

Vi hade också genomgång om hur man genomförde HLR, bara för att fräscha upp minnet från Basic Safety-utbildningen.

På vakten bärgade och hissade vi segel, bara för att öva. Soraya förklarade att det var viktigt att kunna bärga och hissa segel snabbt, både för säkerhets skull om det plötsligt skulle blåsa upp till storm, eller bara för att det skulle vara smidigare. Ju fler segel vi kan ha hissade, desto snabbare kan vi komma fram.

Leo berättade också att det just nu såg ut som att vi skulle komma fram 25:e eller 26:e december, alltså har vi redan seglat in några av de dygnen vi förlorade i Kap Verde.

Elvin Rundquist