Blogg

Dagen började hastigt med att en stressad backis kom inspringande i rummet och skrek, dags att gå upp jag glömde purra er klockan är 07.15. Det blir ett abrupt slut på den extremt trevliga och välbehövliga sömnen.

Jag överväger noga medan jag ligger i sängen om det är värt att gå upp och äta frukost eller om jag skall sova 30 minuter till. Detta grubblande resulterar snabbt i att jag sover en halvtimma till. När det väl är dags att gå upp kastar jag mig snabbt ner från sängen och slänger på mig vaktkläderna.

På uppställningen får vi träffa alla de nya befälen som har kommit under dagarna. Hans, vår nygamla kapten. Vi hade Hans i början av resan innan Torben kom vilket var bra för oss då vi redan känner honom. Vi i midskepps som har 12–16/00–04 hade Anja och Kim som befäl men de åkte hem nu i Dominikanska och istället kom Sara och Silja som är våra nya vaktledare. Oskar vår förste styrman åkte även hem och den som tillkom istället heter Leo. Till sist fick vi även en ny bås (båsen har hand om allt underhållsarbete på båten) som heter Martin.

Nu när det inte är många dagar kvar tills vi kommer hem börjar allt slutstäd på båten vilket innebär att exakt allt på båten skall städas noga. Man kan tycka att det känns lite överdrivet att gå med en tandpetare i taket men allt skall göras. Idag var uppdraget att städa riggförrådet vilket är rummet under chappet där frysen finns och även luckan ner till döden (bogrummet) är. Det är en brant smal farlig trappa ner till förrådet där det är otroligt viktigt att gå varsamt. Där förvarar vi mer än vad som egentligen ryms, det finns cirka 7 segel. Att bära upp och ner focken som är det största seglet på båten var en riktig pina särskilt när vi senare fick veta att det inte ens hade behövts. Det tog cirka en timma att bära upp allting som fanns där nere. Jag tror aldrig att jag har svettats så mycket i mitt liv, det var brutalt. Svetten rann överallt, från ben, armar, panna, öron och andra ställen där man inte vill att det skall rinna svett. När detta sedan var klart började jag och en till att göra rent sakerna som vi tagit upp vilket var ganska kul då ett vattenkrig råkade bryta ut, som tur är var befälen inte närvarande vid denna tidpunkt. Tiofikat var ett välbehövligt och trevligt avbrott i arbetet även om det endast varade en kvart. Vi fortsatte sedan att rengöra fram tills lunch. Lunchen varar på havet i 25 minuter men i hamn får vi 45 minuter vilket man blir lika lycklig över varje gång. När lunchen var slut var det dags att fortsätta med rengörandet ännu en gång.

Vid trefikat hände något kul och ovanligt, det kom ungdomar från skolan vi var och besökte 2 dagar innan. Vi visade dem runt på båten och förklarade på engelska vad allt var och vad vi använder det till. Det var väldigt kul att prata med dem då det är väldigt duktiga på engelska. De går inte på en kommunal skola utan på en privatskola vilket vi fick reda på var varför det är så bra på engelska. De har alla sina lektioner på engelska tillskillnad från den kommunala skolan som har sina lektioner på spanska. Fördelarna med att det kommer folk på besök är att vi får ett avbrott i arbetet och att det blir bullar till trefikat.

När ungdomarna sedan gått fortsatte arbetet och det var då dags att plocka ner allt igen. Det var samma procedur som första gången bara tvärtom vilket nästan var värre eftersom man nu jobbat en hel dag och var lite tröttare än första gången. Det var exakt lika svettigt som första gången om inte värre. Det roligaste på hela dagen var att vårt befäl Harry svettades så mycket i riggförrådet att han bytte tröja tre gånger för att de var helt genomblöta. Det såg ut som att han hade hoppat i vattnet och precis kommit upp då det droppade så mycket.

Det var en otroligt varm och svettig dag men nu är i alla fall riggförrådet slutstädat och detta är bara början för nu har vi ett sjöben på åtta dagar framför oss där vi varje vakt kommer att slutstäda.

Evelina Olsson