Blogg 25/4

Denna morgon började som de flesta andra. Jag blev väckt klockan 07.00, lampan tändes och blev tillsagd att det är frukost om 15 minuter. Som vanligt sa jag att jag inte var intresserad av frukost och lampan var välkommen att släckas igen. Dotti som sover ovanför mig låg också kvar och sov medan Flora och Inez gick upp för att avnjuta en av de sista frukostarna vi har kvar här på resan.

55 minuter senare var det uppställning vilket vi kom på i sista minut. Vi flög upp ur kojerna, på med första bästa kläder och upp på däck för att ställa sig på vår plats. Jag tror aldrig man begrundar sina livsval på samma sätt som när man nyvaken står uppe på däck frysandes samtidigt som man kollar på en flagga som hissas upp i skyn. Men som vanligt håller dessa tankar bara i sig en kort stund. Så fort man vaknat till lite kommer man på att dagens äventyr väntar. Idag bestod dessa äventyr av bilhyrning och sightseeing.

Ekipaget vi hyrde var en knallorange Renault Clio som visade sig vara påtagligt iögonfallande. Vi var fem stycken som med förvånansvärd enkelhet fick plats i bilen utan större problem. Första stoppet på resan blev Lagoas Sete Cidades som var en sjö men som såg ut som två. Sjön delades av en bro men det var egentligen färgen på vattnet som skulle vara avdelaren. Vår förväntan var att de skulle se ut som på bilderna där ena sidan av sjön var blå och den andra var färgad av kalk. När vi kom fram till sjön blev vi i stället lite besvikna då vattnet var samma färg på båda sidor med undantag av några avvikande fläckar. Detta gjorde däremot inte mycket då vyerna över sjön var lika fantastiska för det.

Nära sjön fanns även ett övergivet hotell som nu blivit ett populärt turistmål. Hotellet byggdes på 80-talet men var bara i bruk i cirka 1 år. Efter en del pengarproblem stängdes det ned och har stått tomt sedan dess. Idag ser det ut som något från en postapokalyptisk värld. På utsidan var det fullt med skyltar där det stod i stora röda bokstäver DANGER. KEEP OUT. FORBIDDEN TO ENTER. Vi funderade över skyltarna en liten stund men kom fram till att de antagligen bara är där på grund av försäkringsskäl under omständigheterna att någon skulle skada sig där inne. Vi gick in på framsidan tillsammans med massa andra människor och tittade runt en stund förundrade om hur man har kunnat lämna ett sådant ställe till att bara ruttna bort där uppe på berget.

Efter det satte vi oss i den orangea bilen igen och körde mot nästa anhalt som var en ananasplantage. Plantagen låg till vår stora förvåning mitt i Ponta Delgada. Vi ansåg det lite avigt att lägga en ananasplantage mitt bland bostadshusen men samtidiga antar jag att det är smidigt. Vi gick i alla fall en rundtur på stället och såg hela ananasens livstid vilket var förvånansvärt intressant. Vi visste inte att det fanns både rosa och svarta ananaser såväl som gula. Det bästa på hela rundturen var dock slutet då vi kom fram till kafét. Allting där kretsade kring ananas och jag beställde in flamberad ananas med nygjord ananasglass till. Efter att ha njutit av efterrätten köpte jag en liten souvenir i form av en burk med ananasmarmelad som var otroligt god. (Hoppas att mamma gillar sin present 😊)

Sista stoppet för dagen blev ett vattenfall där vi även badade. Vattnet var inte speciellt varmt men efter turen vi gick för att komma dit var svalkan mycket välkommen. När vi kommit ned för den långa och väldigt branta backen ned till fallet insåg vi att där fanns en parkering och att vi då gått i onödan. Men när det väl var dags att ta sig tillbaka till bilen kom vi fram till att det antagligen var tur att bilen stod kvar där uppe. Vi betvivlade starkt om den orangea lilla bilen hade orkat ta sig upp för backen när vi knappt själva gjorde det.

Nu ligger jag under täcket i min koj och skriver denna blogg samtidigt som jag funderar på vad morgondagens äventyr kommer att bestå av.

Evelina Olsson