Blogg lördag 25 januari 2020

Dagen startade med lite stors på de lokala gatorna. Vi hittade några vackra tavlor och smycken men inget som jag riktigt föll för. Efter några turistshoppar och en sväng in på den matbutiken så började vi alla bli mycket hungriga och hade utöver det en till anledning till att äta. Imorgon fyller en av mina nära vänner år här på båten och då hade vi alla bestämt att bjuda henne på en god lunch.

På jakt efter en mysig restaurang så snubblade vi på ett väldigt mysig galleri/ café. Det var en innergård fylld med växter och små bord. Det fanns drivor av spel och imorgon skulle dem arrangera utomhusbio. Tyvärr har jag vakt då, annars hade jag utan tvekan gått dit.

En tjej med en solrosgul klänning och runda glasögon stod i biblioteksdelen, hon var den första jag träffat här som pratar flytande engelska. Hon tipsade oss om en mysig restaurang och ett kvarter fullt med mer lokala och äldre butiker.

Restaurangen hon tipsat om var otroligt trevlig men framförallt väldigt duktiga i köket. Jag åt en crêpe med kyckling och ost och en cheesecake till efterrätt. Proppmätta efter en trevlig lunch, stapplade vi vidare och bestämde för att dela upp oss så alla skulle hinna det som de ville.

Jag och tre till tjejer gick mot gatan med de mer mysiga kvarteren. Humöret var inte på topp och alla var rätt trötta och då, som en skänk från ovan så ser vi en liten pil in i ett hus där det står ”secondhand store”.

Utan att säga något småspringer alla upp för en snirklig trappa och in genom två glasdörrar till den lilla butiken. Där inne hittade vi några av de finaste plaggen någonsin och plötsligt var humöret på topp. Jag hittade allt från Levis jeans för 100kr till en grön kjol med pärlemorknappar. Med ett leende från öra till öra hoppade vi tillbaka till Gunilla för att äta tacos.

Efter middagen så gick jag och ett gäng tillbaka till second handen och när de fått shoppat av sig så gick vi till det mysiga galleriet. Där satt vi tio pers runt ett litet bord, drack lemonad och spelade kort i två timmar.

Imorgon ska vi överraska Lina med födelsedags frukost på sängen. Hoppas verkligen hon inte såg när vi köpta ljus och muffins i smyg på Super Mercado, eller att hon även burit det i sin väska hela dagen…

Skriven av Inez