Bussåkande

Dagen har varit full av sevärdheter ifrån historiska skeenden, dock bestod den till allra största delen av bussåkande.

Vi blev purrade och åt frukost i vanlig tid men vid morgonuppställningen som vanligtvis sker vid kl 08:00 så satt alla elever, dos, kapten och våran gamla klassföreståndare Malin på en buss påväg till Bayeux för att titta på den kända tapeten.

Efter det fick vi lite fritid för att äta lunch och kolla in katedralen. Sedan satte vi oss i bussen igen för att åka mot stränderna där man landsatte trupperna på dagen D. Första stoppet var vid de tyska bunkrarna och befästningarna. Sedan besökte vi den Amerikanska kyrkogården, den var otroligt stor och med vita marmorkors i förfärligt långa rader. Vi stod även på exakt samma plats där Trump och Macron haft ett möte för bara några månader sedan. Efter att ha vandrat runt här ett tag och försökt förstå hur enormt stor hela kyrkogården var så bar det av ner mot Omaha beach.

En lärare ifrån den Franska skolan vi besökte var även med på bussen och agerade guide. Han var dock bara lärare i historia vilket märktes, för när han skulle prata om stranden på blev de LE BITCH istället för The beach. Detta var väl någon form av humor på en annars väldigt seriös och deppig dag.

Ture, Babord