Byssarbete och delfiner

Dagen började redan vid midnatt då vi elever i barbord hade våran dagliga 00-4 vakt. Jag och min hyttmedlem Nils hade arbetsuppgifter i byssan då vi var så kallade backisar. Att vara backis under sitt nattpass är varken stressigt eller jobbigt. Det värsta är dock att det finns potential för att bli extremt trött. För er som inte vet hur byssan är på natten så är det dålig belysning, tyst och man ser ingen på hela båten förutom sin backiskompis. Till nattfikat som serveras kl 1:30 så hade jag och Nils uppgiften att baka pizza. Styrbordsvakten gjorde fika mellan 20 och 00, men efter ett misstag av dem så stog det sex obakta pizzor även fast dom bara skulle göra 3. Detta betydde att jag och Nils inte behövde göra någonting mer än att toppa pizzorna med valfria ingredienser. Vi gräddade pizzorna i ugnen i lagom tid tills nattfikat, pizzorna var väldigt uppskattade av hela arbetstyrkan. Min hyttkompis Johan beskrev pizzorna som "goa".

Efter våran vakt var det läge för att gå och lägga sig direkt, vi skulle nämnligen bli purrade klockan 11. Efter det var det helt enkelt en vanlig dag till sjöss, jag var en del av arbetsstyrkan och vi kvajlade samt brassade. Efter att min vakt slutade kl 16 så hade vi frivakt. Det är en obeskrivligt bra känsla att gå på frivakt efter att man har dragit i rep under hela vakten. Frivakten spenderade jag mestadels på backen efter att vi hade haft våra dagliga lektioner. Det var på backen som den vackra sikten av delfiner upplevdes. Det var 25-35 stycken delfiner som hoppade upp och ner i havet. De kom med solnedgången och några kom såpass nära båten så att jag lyckades fånga dem på bild. Det var ett perfekt avslut på dagen, då jag skulle sova innan vår vakt som började vid midnatt igen, dagen efter.

Malte Måhlberg/Babord