Carpe diem

Det är tyvärr nu vårt sista sjöben till vår slutdestination Cadiz. Jag tycker det känns väldigt sorgligt att det snart är över, men vi försöker ta vara på varje dag här.

Idag blev vi purrade 03:30 inför vår första nattvakt med vår nya vakt tid 4–8. Det var väldigt jobbigt att kliva upp eftersom jag inte var omställd för denna nya dygnsrytm. På vakten var det inte mycket arbete som behövdes göras eftersom vi seglade stabilt. Vi låg därför i stället i en hög och myste uppe på halvdäck samtidigt som vi tittade upp på den otroliga stjärnhimlen. Av att ligga där blev vi alla extremt trötta och hade svårt att hålla ögonen öppna. För att vi inte skulle somna sa Harry, vår vaktledare, att vi skulle klättra upp i en av masterna för att piggna till. Kroppen kändes tung då jag klättrade upp för stormasten men jag blev ändå piggare av det. När vi klättrat klart var det dags för nattfika vilket var blåbärssoppa med mackor, det var riktigt gott.

När klockan var runt sju började det bli ljusare och ljusare, vi bestämde oss därför för att köra ett litet yogapass i soluppgången. Det var skönt men jag hade svårt att ta det seriöst för det såg väldigt roligt ut när vi osmidigt försökte göra olika yogaposer med alla våra lager kläder samt med den klumpiga klätterselen. Vi avslutade yogapasset med en solhälsning då solen började titta fram vid horisonten.

Senare under dagen hade vi stormöte på däck med alla på båten. Ingen hade något speciellt att ta upp, men det var trevligt att vara samlade allihop eftersom vi sällan är det. Efter stormötet samlades vi i vakterna och hade vaktmöte. Vi gjorde som min vakt, styrbord, alltid har gjort nämligen att alla fick säga de dom ville i tur och ordning, men ingen hade något att säga. Efter att vi hade gått varvet runt kom vi på att det var vårt sista vaktmöte på hela resan vilket inte alls kändes rätt eftersom ingen hade sagt något. Vi bestämde att det inte kunde sluta så här utan att vi måste avsluta på topp. Vi gick därför ett sista varv där alla berättade om de man gillade med vakten och med denna resa. Det blev lite känslosamt och jag tycker det känns väldigt konstigt och ganska sorgligt att denna resa börjar lida mot sitt slut.

Men vi får inte glömma att vi har hela 9 dagar kvar och dom skall jag njuta av till fullo!

Alva Strandberg, styrbord