Caye Caulker

Idag vaknade vi som hade frivakt glatt över att vara vetande, eller ovetande, över vad som väntade – salta bad, vita stränder, god mat, mysig atmosfär eller kort sagt- en paradisö i Belizes skärgård.

Så efter frukost, insmörjning och packning av allt som man kan tänkas behöva för en dag på stranden hoppade alla som hade frivakt (midskepps- och babordsvakten) ner i taxibåten, som kommer och hämtar oss varje dag vid 9.30 eftersom vi ligger ankrade utanför Belize City. Den tog oss direkt till nästa taxibåt, som vi tog ut till Caye Caulker dit faktiskt alla vi frivaktare valt att spendera en av sina frivaktsdagar.

Jag tror inte att någon ångrade det valet, när vi efter en timme av guppande och skvättande kom fram till ön möttes vi av typiskt karibiska små trähus i starka, färgglada färger, kristallklart vatten, vita stränder och en havsbotten som var som vit kvicksand. Senare såg vi också att vissa av trähusen var stånd som sålde allt möjligt, men favoriten blev definitivt de stånd där de gjorde färska juicer och smoothies. Och det var inte heller vilka juicer som helst, utan verkligen de godaste jag någonsin smakat! Hon som gjorde den tog en frukt, gröpte ur den, la i den i mixern, mixade, la i lite is, mixade igen och TA DA där var godaste juicen någonsin klar för att slukas!

Lagom avundsjuka på de befäl som tog in på hotell och stannade över natten tog vi andra den sista taxibåten tillbaks till Belize City. Fram till dess att taxibåten ut till Gunilla skulle komma gick de flesta till någon restaurang/café eller mataffär medan vissa andra gick för att se sig om i staden. På gunnis taggades det studenten och efter middagen var det popcorn och nomineringskväll till klassens _____ som gällde, det var kul men även om vi känner varandra så bra efter dessa tre år och tre resor var det lite klurigt. Det är helt galet att det närmar sig och att efter resan är det bara en månad kvar tillsammans på Öckerö!

Men innan det är dags för det tänker vi ha livets resa tillsammans, njuta av att vara här och ha bästa tiden på Öckerö!

Amanda Granfeldt,

Midskepps