Chokladbollsbak och ankomst till Portimao

Nu är vi inne på fjärde dagen av detta sjöben och tack vare fin segling så kommer vi komma fram redan idag. Det ska bli kul att se land och få upptäcka ett nytt ställe. Detta är första gången T/S Gunilla kommer att få besöka Portimao vilket ska bli spännande.

07:00 så blir vi i barbord purrade för att äta frukost kvart över sju och klockan åtta är det dags för ny vakt. Vi vaknade upp till en fin morgon med lugnt hav, soligt och ett hyfsat seglingsväder. Uppställningen är som vanligtvis 08:00 och det var dags för att jobba. Idag är ingen vanlig idag utan idag fyller Josefina i barbord hela 16 år. Jag hade också turen att få vara i byssan idag och eftersom någon fyller år så betyder det sötfika. Josefina har önskat sig chokladbollar och det är precis det hon kommer få, men med en liten överraskning.

Jag och My börjar direkt efter uppställning med att servera styrbord frukost för att sedan börja med att baka chokladbollar. Byssan är alltid något jag ser fram emot, det är kul att laga mat och speciellt idag när vi skulle baka chokladbollar. Detta gjorde att det bara var skratt och glädje i luften. Efter en rolig vakt i byssan så var det frivakt där skolan prioriterades. Dagen fortsatte med plugg tills trefikat. Nu var tiden inne för Josefinas överraskning som jag och My hade slagit ihop. Hon blev helt chockad när vi kom med en mega chokladboll gåendes i ett tåg och sjöng för henne.

Det senaste dygnet har vinden gjort så att vi var tvungna att segla en bit västerut - nästan mot Amerika - men i eftermiddag så hade vinden vänt så mycket så vi fick vara med om cool grej. Vi fick hjälpa till med att vända båten med hjälp av vinden. Alla vakter var uppe på däck och hjälpte till. När vändningen var klar så började vi segla mot Portimao som bara låg några timmar bort.

20:00 så hade vi ankommit och lagt till och för att vi kom så sent på dagen till hamn körde vi med sjövattensrutinerna under natten vilket innebar att vi i barbord avslutade dagen med jobb genom att städa.

Aron