Corona Macarena

Idag blev jag purrad som vanligt klockan 7. Det var bara att ta sig ur sängen och få på sig kläder och äta frukost. Efter frukost så kom vi ut till en morgonuppställning som bjöd oss på duggregn och lite vind men trots detta var jag rätt nöjd. Det var för att jag skulle vara byssavakt hela dagen. Väl inne i byssan började vi förbereda lunchen, vi gjorde en vegetarisk pastasås. När lunchen var slut fick vi lite vila innan det var dags att plocka fram 3 fikat. När alla bord var fulla med pålägg, mackor och ägg så inväntade vi de som skulle fika.

Vi väntade och väntade men ingen kom för att fika. Efter 40 minuter så plockade vi därför bort fikan och började förbereda middagen. Efter middagen påbörjade vi den dagliga städningen av byssan, när byssan ska städas gäller det att vara noggran och se till att skrubba allt som ska skrubbas ordentligt.

När vi var färdiga med städningen gick vi ut på däck för att prata med fartygsvakterna (de som sitter och tittar över fartyget när vi är i hamn) och när vi kom upp så såg vi hur ungdomarna från Wylde Swan, ett annat skolfartyg från Nederländerna som låg på samma kaj som vi, stog och dansade till musik. Vi var några som tyckte att det såg roligt ut så vi gick och hämtade en egen högtalare och började dansa på kajen vid Gunilla. När de såg oss dansa tog de fram en större högtalare och så dansade vi tillsammans fast med 10 meters avstånd. Vi från gunilla på ena sidan och ungdomarna på Wylde Swan på andra. Vi kunde inte blanda oss och dansa tillsammans då de från Wylde Swan satt i karantän och inte fick lämna båten mer än en liten bit på kajen. Vi stod och dansade tillsammans i över en halvtimme och avslutade allting med en stor “corona Macarena”. Efter det var klockan strax efter 22.30 och jag valde att gå och lägga mig.

Ivar