Covid, Covid, Covid

Torsdag morgon 15 april i Funchals hamn ligger ett två och en halv-mastat segelfartyg fyllt av elever och befäl. Någon sover, en annan försöker studera i stora mässen, googlar utflyktsmål eller oljar däck. Det de har gemensamt är att 53 av de 53 som är ombord otåligt väntar på testsvar.

Ett negativt Covid-test innebär att Midskepps och Babord får springa i hamn och utforska den fantastiska ö som de hittills bara sett en skymt av från hamninloppet. Ett enda positivt testsvar betyder - enligt säkra källor - två veckors karantän och de hemska konsekvenser det kan medföra för tredjeringare som ska komma hem till Öckerö med tre veckor kvar till studenten. Kapten Torbens finurliga röst sprakar till i PA-systemet och uppger att “vi har ett positivt resultat”. 53 hjärtan, utflyktsplaner och hjärnor stannar upp.

“Alla ombord är negativa!”

Med Covid-19 som Djävulen, restriktioner och munskydd som dennes lakejer, ständigt hängande över oss skyndade jag, Erik, Alicia, Simon och Svante i hamn för att pressa ur staden så mycket skoj som möjligt. Vi såg botaniska trädgårdar och gemytliga caféer, hörde ekande hundskall i de trånga gränderna och imponerande portugisiska - vilket, enligt Simons välpreciserade språköra, påminner om en uppeldad ryss som försöker att prata spanska. Avnjöt Madeiras bakelser, kaffe och framför allt exotiska frukter. Turist som man är går det inte att inte charmas av stjärnförsäljaren Ricardo, “You-can-call-me-Rick”, som på bräcklig svenska lärt sig säga “Smaka bra?” och “Kompis, kom tillbaka imorgon hit”, vid den berömda marknaden Mercado dos Lavradores. Det var den mest spännande, dyraste och näst mest välsmakande frukt jag någonsin köpt.

På Madeira lider en dag på stan mot sitt slut en stund innan klockan 19.00. Då införs stränga utegångsförbud, gatornas myller och dånande trafik tystnar. Likt en bidrottning som kallar på sina undersåtar kallar Covid-19 in människorna som ovilligt drar sig hemåt. Sista halvtimmen syns bara ambitiösa motionärer som lägger på ett extra kol för att hinna ta ut sig tillräckligt inför kommande timmars inomhusvistelse.

Och så vi turistande skolelever som tar emot allt som Madeira har att erbjuda för att, en kort stund, försöka glömma världens “rådande situation”. Trots det skavande munskyddet fungerar det väldigt bra.

Frans Magnusson, Midskepps