Crêpes och baguetter

Gunilla besöker 13 länder varje läsår. Länder som alla har sina specialiteter och delikatesser. Jag snackar mat alltså. På Öckerö seglande gymnasieskola ligger vi inte bara på varma stränder, är på olika skolbesök, besöker diverse museum, halar i tampar och strosar i städer för att intervjua lokalbefolkningen, det finns något mer. Något som vi inte bara gör ibland, eller en gång varje hamn. Det finns något som vi gör varje dag, faktiskt flera gånger per dag, vi äter.

Frukost, 10-fika, lunch, 3-fika, nattfika och godsaker i ”nattamatskylen”, maten flödar, både till sjöss och i hamn. Till sjöss äter alla vakter olika tider beroende på vilken vakttid en har. Mattiden är 25 minuter så det gäller att inte sätta i halsen eller att prata för mycket med bordsgrannen. I hamn behöver vi inte äta på Gunilla om vi inte vill. Några timmar innan både lunch och middag kan man skriva upp sig på en ”avskrivningslista” och välja själv vart och vad en vill äta. Intresset för att äta i hamn varierar, såklart tackar man aldrig nej till en smarrig middag gjord av våra fantastiska kockar John och Maria, idag serverades en pasta bolognese, en bolognese som inte skiljde sig från lyxrestaurangernas!

På vakt kan en ha som uppgift att hjälpa våra kockar i byssan. Denna post kallas backis. Som backis gör en allt som kockarna vill ha hjälp med. Hacka grönsaker, duka fika eller blanda såser kan vara vanliga uppgifter.

Just nu befinner vi oss i Cherbourg i Frankrike, vi har ätit ostar, baguetter, musslor och crêpes, alltså nästan allt man ska ha ätit efter en vistelse här. Det är roligt att komma till nya platser för att se vad för gott de har att erbjuda. I England var de fish and chips, i Tyskland var det korv och nu var det dags för crêpes och baguetter. Det finns att äta för 2 euro eller 20 euro, allt beroende på vad som suktats för dagen och hur dagskassan ser ut.

Mat är en stor del av vår tid på Gunilla, jag avslutar med ett passande känt citat: ”äta bör man annars dör man”.

Alva, babord