Dagen D

Eftersom 75-årsjubileumet för segern i Normandie närmar sig fick styrbord idag en spännande och givande genomgång under vakten.

En stund efter inträdet i engelska kanalen märks det tydligt att vi närmar oss land. Det märks inte bara genom sikten av betydligt fler fraktfartyg och fåglar, utan även på besättningen ombord. Många ivriga elever tar sig allt oftare upp i nav-hytten (bryggan) för att kolla hur många sjömil vi är från land i hopp om att kunna få mobiltäckning.

Vårt första uppdrag denna morgonvakt (8–12) blev för en del av styrbords arbetsstyrka att beslå båda röjlarna, vilket är toppseglen i stor- och förmasten. Seglen var redan beslagna av vakten innan oss, men de hade haft lite väl bråttom. Eftersom det brukar gå snabbt och smidigt att rätta till lite slarvigt beslagna segel tog jag läget i akt att fråga om jag fick filma under tiden vi gjorde det. Jag fick ett klassiskt ”det tycker jag låter som en bra idé” - svar av vår vaktledare Sofia så jag rusade kvickt ner och hämtade min GoPro för att sedan lika kvickt ta mig upp i masten. Efter lite filmning och kämpigare beslagning än vad jag hade tänkt mig gav vi oss ner för att börja med underhållsarbete på däck.

Inför 75-årsjubileumet för segern i Normandie om två dagar fick vi i styrbords vakt en lite annorlunda och uppskattad genomgång under kvällsvakten. Vår andrekock Johannes gick igenom hur exercis inom militären går till och vad man bör tänka på för att slippa extra armhävningar. Johannes var luftburen jägare inom försvaret från 2004 till 2010 och tjänstgjorde även under en mission i Afghanistan, så vi märkte såklart snabbt att han visste vad han pratade om. Han tryckte på hur viktigt det var med takt, timing och disciplin under uppställningar framför sitt befäl. Nu har vi som blivit kallade till mönstring i styrbord en bra fördel inför lumpen, och vi har aldrig gjort en bättre vaktavlösning än idag. Innan vi slog åtta glas (vilket markerar att det gått fyra timmar) sa vår kapten Torben: ”givakt!”. Vår vakt flyttade då med bra timing ihop benen och flyttade armarna från bakom ryggen till sidan av kroppen med tummarna pekande framåt.

Nu i slutet av vår vakt har vi börjat se ljus i horisonten och några ombord har börjat få täckning på sina mobiler lite då och då, så det dröjer nog inte länge tills ni hör ifrån oss över telefon! Hörs!

William W, styrbord